Της Χαράς Αυγερινού
Επιταχύνουν οι διαδικασίες για την ολοκλήρωση του έργου του FSRU Αλεξανδρούπολης μετά την οριστικοποίηση του μετοχικού σχήματος της Gastrade. Σε αυτή τη σύμπραξη στην οποία ο ΔΕΣΦΑ διατηρεί ποσοστό 25% συμμετέχουν ισότιμα ο όμιλος Κοπελούζου , η ΔΕΠΑ Εμπορίας η Bulgartrans Gaz και η Gaslog. Πληροφορίες που διακινούνται τις τελευταίες ημέρες και έχουν πυροδοτηθεί από σειρά πολιτικών και οικονομικών εξελίξεων σε επίπεδο κυβερνητικών συνεννοήσεων αφήνει ανοιχτό το ενδεχόμενο εκδήλωσης έμπρακτου ενδιαφέροντος και από άλλους παίκτες με στόχο τη συμμετοχή τους – με άγνωστο ακριβώς τρόπο ακόμα – στο σημαντικό αυτό ενεργειακό project της χώρας. Μεταξύ των φερόμενων ενδιαφερομένων είναι η κρατική εταιρεία των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων «EmiratesNational Oil Company», αλλά και η «MER Skopje» της Βόρειας Μακεδονίας. Σε συνάντηση που πραγματοποιήθηκε μάλιστα τον περασμένο Σεπτέμβριο μεταξύ πρωθυπουργού της Βόρειας Μακεδονίας Ζόραν Ζάεφ και του Χρήστου Κοπελούζου, διευθύνοντος συμβούλου του Ομίλου Κοπελούζου εκφράστηκε ανοιχτά το ενδιαφέρον της γειτονικής χώρας για συμμετοχή στο μετοχικό κεφάλαιο της Gastrade.
Οι έως τώρα εξελίξεις
Το έως τώρα χρονοδιάγραμμα θέλει την έναρξη λειτουργίας του μεγάλου project στις αρχές του 2023. Δύο διεθνείς διαγωνισμοί βρίσκονται αυτή τη στιγμή σε εξέλιξη για την πλωτή μονάδα αποθήκευση και επαναεριοποίησης, καθώς και των αγωγών διασύνδεσης 28 χλμ συνολικά (24 χλμ εκ των οποίων υποθαλάσσια) με την μονάδα του Εθνικού Συστήματος. Mέσω αυτού του αγωγού το αεριοποιημένο φυσικό αέριο θα προωθείται στις αγορές της Eλλάδας, της Bουλγαρίας, αλλά και της ευρύτερης περιφέρειας, από την Pουμανία, την Σερβία, την B. Mακεδονία, μέχρι την Oυγγαρία, την Mολδαβία και την Oυκρανία. Η εμπορική λειτουργία του FSRU, η οποία προσδιορίζεται για τις αρχές του 2023, σε συνδυασμό με τη λειτουργία του Διαδριατικού Αγωγού φυσικού αερίου TAP καθώς και του διασυνδετήριου αγωγού Ελλάδας – Βουλγαρίας (IGB) εκτιμάται ότι θα ενισχύσει τον γεωστρατηγικό ρόλο της Ελλάδας στην ευρύτερη περιοχή της Νοτιοανατολικής Ευρώπης, δημιουργώντας ένα ισχυρό hub φυσικού αερίου.
Η πλωτή μονάδα θα εγκατασταθεί σε θαλάσσια περιοχή στα 17,6 χλμ. νοτιοδυτικά του λιμένα της Αλεξανδρούπολης και στα 10 χλμ. από την ακτή της Μάκρης. Η αποθηκευτική της ικανότητα προσδιορίζεται στα 170.000 κυβικά μέτρα.
Για την πλωτή μονάδα αποθήκευσης έχουν συμμετάσχει στον διαγωνισμό τρεις εταιρίες που προέρχονται από τη ναυτιλιακή – ναυπηγοεπισκευαστική αγορά. Έχει ήδη ολοκληρωθεί η αξιολόγηση των τεχνικών προσφορών και ακολουθεί το άνοιγμα των οικονομικών που θα «δείξουν» τον ανάδοχο.
Ως προς την χρηματοδότηση του έργου των 380 εκατ. ευρώ φαίνεται ότι αυτή έχει εξασφαλιστεί. Βασική πηγή αποτελούν τα ίδια κεφάλαια, θα συμμετάσχουν κοινοτικά κονδύλια (περιλαμβάνεται στη λίστα των PCI με τα έργα προτεραιότητας και κοινού ενδιαφέροντος της E.E.), ενώ πληροφορίες αναφέρουν ότι έχει διασφαλιστεί ο τραπεζικός δανεισμός.