Εξετάζοντας τη δυνατότητα της αξιοποίησης των υφιστάμενων υποδομών στη Βόρεια Ελλάδα.
Με πρωτοβουλία του υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας της Ελλάδας, Κωνσταντίνου Σκρέκα, οι υπουργοί Ενέργειας 8 κρατών της Νοτιοανατολικής και Κεντρικής Ευρώπης και της Ανατολικής Μεσογείου, απέστειλαν κοινή επιστολή στην Επίτροπο Ενέργειας της ΕΕ, Kadri Simson, ώστε να υπογραμμίσουν τη σημασία της υλοποιήσεως του αγωγού EastMed για τη προσέγγιση των στόχων της ενεργειακής ασφάλειας, την ενίσχυση της περιφερειακής συνεργασίας και της διασφάλισης της ενεργειακής μεταβάσεως προς καθαρότερες μορφές ενέργειας. Η επιστολή υπεγράφη από τους υπουργούς Ενέργειας της Ελλάδος, της Κύπρου, του Ισραήλ, της Σερβίας, της Βόρειας Μακεδονίας, της Βουλγαρίας, της Ρουμανίας και τον υπουργό Εξωτερικών της Ουγγαρίας.
Πρόκειται για μια συντονισμένη κίνηση μεταξύ κρατών της Ευρωπαϊκής Ένωσης και της Ενεργειακής Κοινότητας, η οποία εκφράζει επισήμως στην ΕΕ την αγαστή συνεργασία μεταξύ τους, ζητώντας παράλληλα την αμέριστη στήριξη της ΕΕ στη ταχύτατη υλοποίηση του εν λόγω στρατηγικού έργου. Ειδικότερα, αναφέρεται ότι: «Ο αγωγός EastMed και οι πιθανές επεκτάσεις του με την αξιοποίηση υφιστάμενων υποδομών στη Βόρεια Ελλάδα, μπορούν να διαδραματίσουν καθοριστικό ρόλο στην ενίσχυση της ασφάλειας του εφοδιασμού φυσικού αερίου στην περιοχή. Ως εκ τούτου, οι υπουργοί ζητούν από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να συνεχίσει να επιδεικνύει ενδιαφέρον και έμπρακτη υποστήριξη για την υλοποίηση του έργου».
Το σημαντικότερο δε στοιχείο που θα πρέπει να υπογραμμισθεί είναι ότι έχει συμφωνηθεί (ήδη από τη τηλεδιάσκεψη των 7 υπουργών Ενέργειας στις 28 Ιανουαρίου 2021, με τη πρωτοβουλία του υπουργού Ενέργειας του Ισραήλ, Yuval Steinitz) η δημιουργία ομάδας εργασίας για να αξιολογηθεί το τεχνικό κομμάτι αναφορικά με τις εξαγωγές φυσικού αερίου από την Ανατολική Μεσόγειο προς τη Νοτιοανατολική και Κεντρική Ευρώπη.
Εσχάτως, ο διευθύνων σύμβουλος της IGI POSEIDON (φορέας υλοποίησης του έργου), Pierre Vergerio, δήλωσε ότι:
«Δεν προβλέπεται καμία αλλαγή όδευσης του EastMed, η οποία αφορά το Ισραήλ, την Κύπρο και την Ελλάδα». Επίσης, έβαλε τέλος στη παραφιλολογία περί νέας εναλλακτικής όδευσης από την Αίγυπτο αναφέροντας ξεκάθαρα ότι συζητείται μόνο η δυνατότητα της κατασκευής μιας επιπρόσθετης γραμμής από την Αίγυπτο. Επιπλέον, η πρόσφατη προσθήκη στο Μνημόνιο Συνεργασίας (MoU) του 2019, σχετικά με τη συνεργασία της IGI Poseidon (Υποθαλάσσια Διασύνδεση Φυσικού Αερίου μεταξύ Ελλάδας- Ιταλίας- Poseidon SA) και της Israel Natural Gas Lines Company (INGL), βρίσκεται στον αντίποδα των αναλύσεων περί μη υλοποιήσεως του έργου.
Η συντονισμένη ανάπτυξη του EastMed τόσο στην Ελλάδα όσο και στο Ισραήλ, αποτελεί την αφετηρία της υλοποιήσεώς του, η οποία επιταχύνεται (σε βάθος πενταετίας και το πλάνο ανάπτυξης θα οριστικοποιηθεί εντός του 2022). Συνεπώς, είναι αξιοσημείωτο πως όχι μόνο δεν γίνεται λόγος για ακύρωση του στρατηγικού αυτού έργου αλλά υπάρχει και ισχυρότατη πολιτική βούληση ώστε να δημιουργηθούν οι επιπρόσθετες διαδρομές το συντομότερο δυνατόν.
Η ελληνική κυβέρνηση εργάζεται σημαντικά προς τη κατεύθυνση της ταχύτερης υλοποίησης του έργου και συμμετέχει συνάμα δυναμικά στη συζήτηση περί των επιπρόσθετων οδεύσεων με τη σκέψη της αξιοποιήσεως των υφιστάμενων υποδομών της χώρας στη Βόρεια Ελλάδα. Η ισχυρή πολιτική βούληση που υπάρχει, αντικατοπτρίζεται στις σημαντικές πρωτοβουλίες του Έλληνα υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Μέσω της ενεργειακής διπλωματίας (εντός του East Med Gas Forum αλλά και με τη συμμετοχή στα τριμερή και τετραμερή σχήματα συνεργασίας στη Νοτιοανατολική Μεσόγειο), η Ελλάδα εμβαθύνει τη συνεργασία της με ισχυρούς παίκτες του διεθνούς συστήματος.
Παράλληλα, η προσήλωσή της στη διεθνή νομιμότητα είναι σημαντική και αφορά όλα τα παράκτια κράτη της Νοτιοανατολικής Μεσογείου. Κυρίως, όταν η συμπεριφορά κρατών όπως Τουρκία δεν έχει ως στόχο την ειρηνική επίλυση των διαφορών στη βάση του Διεθνούς Δικαίου.