Αυξάνονται οι προσδοκίες για ταχύτερη απολιγνιτοποίηση της χώρας με το πράσινο υδρογόνο.
Από κοινού, το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας με το υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων απηυθύναν πρόσκληση και έλαβαν πάνω από 20 αιτήσεις ενδιαφερομένων για τη κατάθεση επενδυτικών σχεδίων σχετικά με τη παραγωγή του πράσινου υδρογόνου την Ελλάδα. Πράγματι, η ελληνική κυβέρνηση υποστηρίζει σθεναρά τα εν λόγω επενδυτικά σχέδια μέσω των οικονομικών πόρων που διαθέτει αλλά και με τη ταχύτατη δημιουργία του απαραίτητου ρυθμιστικού πλαισίου (το τελευταίο αναμένεται να κατατεθεί προς έγκριση στους αρμόδιους θεσμούς της Ευρωπαϊκής Επιτροπής το συντομότερο δυνατό).
Η ΔΕΗ, η οποία διαγράφει ήδη μια «πράσινη» και κερδοφόρα πορεία, αναμένονταν να τερματίσει την παραγωγή ρεύματος από λιγνίτη μέχρι το 2028. Ωστόσο, ο ίδιος ο Έλληνας Πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, φιλοδοξεί να προχωρήσει γρηγορότερα η απολιγνιτοποίηση και να πραγματοποιηθεί αυτό πριν το 2025.
Ουσιαστικά, η ελληνική κυβέρνηση επιδιώκει τον εξηλεκτρισμό των μεταφορών και τη δημιουργία κουλτούρας αειφορίας ώστε να μειωθούν οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα και να επιτευχθούν οι κλιματικοί στόχοι. Παράλληλα, αντιμετωπίζει αποτελεσματικά τις προκλήσεις που δημιουργούνται από τις οικονομικές και κοινωνικές συνέπειες της απολιγνιτοποίησης (λχ. μια πρόκληση αποτελεί η λειτουργία των λιγνιτικών μονάδων στη Δυτική Μακεδονία, από την οποία εξαρτάται το 1/5 της τοπικής οικονομίας και βεβαίως, 10.000 εργασίας). Το πράσινο υδρογόνο παράγεται από την ανανεώσιμη ηλεκτρική ενέργεια και δύναται να αποθηκευτεί σε υγρή και σε αέρια μορφή ή χημική ένωση. Μετατρέπεται σε ενέργεια προς χρήση μέσω των κυψελών καυσίμου ή με τη καύση σε στροβίλους αλλά και κινητήρες.
Εσχάτως, έγινε λόγος για την είσοδο της υδρογονοκίνησης στη σιδηροδρομική αγορά της Ελλάδας παρά το γεγονός ότι σε παγκόσμιο επίπεδο αυτή βρίσκεται ακόμα στο ξεκίνημά της. Ωστόσο, η συγκεκριμένη τεχνολογία θεωρείται πολύ χρήσιμη για τα δίκτυα μεταφορών(καθώς είναι εύκολη εναλλαγή μεταξύ ηλεκτρισμού και υδρογόνου) που δεν είναι πλήρως ηλεκτροδοτούμενα όπως άλλωστε συμβαίνει στη χώρα μας. Σύμφωνα με τις τελευταίες πληροφορίες, τρένο υδρογόνου θα φέρει η ΤΡΑΙΝΟΣΕ στην Ελλάδα. Δηλαδή, μέσα στο επόμενο διάστημα θα φτάσουν από την Ιταλία ακόμη τρία τρένα τύπου «Λευκό Βέλος».
Επιπροσθέτως, έχει τεθεί το τραπέζι και η σημαντική πρόταση «White Dragon» που αφορά επενδύσεις ύψους 8 δισεκατομμυρίων ευρώ. Αυτές θα έχουν σχέση με τη δημιουργία ολοκληρωμένου έργου πράσινου υδρογόνου στη χώρα. Η πρόταση κατατέθηκε στη πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος των προαναφερθέντων ελληνικών υπουργείων για τα Σημαντικά Έργα Κοινού Ευρωπαϊκού Ενδιαφέροντος (IPCEI) από τους ενεργειακούς κολοσσούς της χώρας (ΔΕΗ, ΔΕΣΦΑ, ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΠΕΤΡΕΛΑΙΑ, Motor Oil, Σωληνουργεία Κορίνθου, TAP και ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ).
Ο περιφερειάρχης Δυτικής Μακεδονίας, Γιώργος Κασαπίδης, έκανε γνωστή την επιθυμία του η Δυτική Μακεδονία να αποτελέσει κόμβο παραγωγής υδρογόνου. Συγκεκριμένα, δήλωσε ότι:
«Η Δυτική Μακεδονία να καταστεί κόμβος παραγωγής υδρογόνου και να δημιουργήσει πρωτογενή και δευτερογενή απασχόληση αντίστοιχη της παρουσίας της ΔΕΗ στην περιοχή», ότι «η Περιφέρεια θα είναι η πρώτη στην Ελλάδα που θα παράξει το δικό της υδρογόνο και θα γεμίσει το ρεζερβουάρ του πρώτου οχήματος που θα καίει πράσινο υδρογόνο» και ότι «υπάρχουν εταιρείες που έχουν δείξει έμπρακτο ενδιαφέρον για την δημιουργία εργοστασίου συναρμολόγησης οχημάτων μεταφοράς που θα καίνε υδρογόνο».
Συνεπώς, το πράσινο υδρογόνο αναμένεται να χρησιμοποιηθεί ευρέως στη λειτουργία της τηλεθέρμανσης της Δυτικής Μακεδονίας αλλά και ως καύσιμο στα οχήματα μεταφοράς. Λαμβάνοντας υπόψη τα ανωτέρω, καθίσταται σαφές ότι ελληνική κυβέρνηση παρέχει πλέον σημαντικά κίνητρα για στρατηγικές επενδύσεις που αφορούν τη παραγωγή του υδρογόνου με απώτερο σκοπό τη περαιτέρω ανάπτυξή του για τη ταχύτερη απολιγνιτοποίηση της χώρας μας (λχ. εγκατάσταση 4 GW ηλεκτρολυτών Η2 στην Δυτική Μακεδονία).
Δείτε live τις τιμές των μετοχών και των εμπορευμάτων