Τον έλεγχο σχεδόν ολόκληρου του Αφγανιστάν έχουν πλέον οι Ταλιμπάν, επιβάλλοντας ένα καθεστώς τρομοκρατίας στη χώρα. Εκτός, όμως, από τις φρικαλεότητες που εκτυλίσσονται εις βάρος Αφγανών πολιτών, οι Ταλιμπάν επηρεάζουν άμεσα και την οικονομία της χώρας, αλλά και το μέλλον της αυτοκίνησης.
Αυτό διότι απέκτησαν πρόσβαση σε τεράστια ανεκμετάλλευτα κοιτάσματα ορυκτών αξίας ενός τρισεκατομμυρίου δολαρίων που θα μπορούσαν να συνδράμουν στην αναστήλωση μιας εθνικής οικονομίας, η οποία συγκαταλέγεται στις φτωχότερες του κόσμου.
Ενδεικτικά είναι τα λόγια του Υπουργείου Άμυνας των ΗΠΑ, το οποίο το 2010 είχε υποστηρίξει πως το Αφγανιστάν θα μπορούσε να γίνει «η Σαουδική Αραβία του λιθίου». Η χώρα διατηρεί κάποια από τα μεγαλύτερα ανεκμετάλλευτα κοιτάσματα λιθίου παγκοσμίως, ένα βασικό συστατικό για την κατασκευή μπαταριών (ιόντων λιθίου), οι οποίες ενσωματώνονται –μεταξύ άλλων- στα ηλεκτρικά οχήματα.
Τα τελευταία δέκα χρόνια, τα κοιτάσματα παραμένουν ως επί το πλείστον ανέγγιχτα και ανεκμετάλλευτα, καθώς η έλλειψη των απαραίτητων υποδομών και οι έντονες ξηρασίες δεν επέτρεψαν την εξόρυξή τους.
Την ίδια ώρα που οι ΗΠΑ και ο υπόλοιπος ανεπτυγμένες κόσμος αναζητούν εναλλακτικές λύσεις για τις αλυσίδες εφοδιασμού στρεφόμενες προς την Κίνα (μεγαλύτερος παραγωγός λιθίου παγκοσμίως), η απώλεια πρόσβασης στα κοιτάσματα του Αφγανιστάν εξαιτίας της παρουσίας των Ταλιμπάν είναι πιθανό να δημιουργήσει πονοκέφαλο στις αυτοκινητοβιομηχανίες.
Όπως έχει αναφέρει ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας (Δ.Ο.Ε.), μέχρι το 2040 η ζήτηση για λίθιο θα αυξηθεί κατά 40%, κάτι που σημαίνει πως οι κατασκευαστές θα χρειαστεί να στραφούν και σε άλλες αγορές. Η παρουσία, λοιπόν, των Ταλιμπάν σε μια χώρα που συνιστά δυνητικό προμηθευτή συνιστά ανασταλτικό παράγοντα για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης.
Μην ξεχνάμε πως η ΕΕ έχει επιδοθεί σε μια σκληρή μάχη για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής και στο πλαίσιο αυτό επιδιώκει την κατάργηση των ΜΕΚ από το 2035. Οι αυτοκινητοβιομηχανίες «τρέχουν» να προλάβουν τις εξελίξεις λανσάροντας σωρηδόν ηλεκτρικά αυτοκίνητα, με τις μπαταρίες ιόντων λιθίου να είναι και των βασικών εξαρτημάτων τους.
Σημειώνεται ότι ένα τυπικό στοιχείο της μπαταρίας εμπεριέχει μόλις μερικά γραμμάρια λιθίου – περίπου μισό κουταλάκι του γλυκού. Αλλά μια συνηθισμένη μπαταρία μπορεί να απαρτίζεται από έως και 5.000 στοιχεία. Επομένως, η κατασκευή των μπαταριών για ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο, απαιτεί συνολικά γύρω στα 10 κιλά. Σε μεγαλύτερη κλίμακα, το λίθιο που είναι απαραίτητο για την κατασκευή 90 ηλεκτρικών αυτοκινήτων μπορεί να φτάσει τον έναν τόνο.
newsauto
Δείτε live τις τιμές των μετοχών και των εμπορευμάτων