Η επέλαση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων (EVs) πλέον αποτελεί τάση και της ελληνικής αγοράς, παρά τις όποιες ελλείψεις στον τομέα των υποδομών, αλλά και των τιμών πώλησης, που είναι πιο ακριβές σε σχέση με των συμβατικών αυτοκινήτων.
Δεν θα σταθούμε στην απόσβεση που θα κάνει κάποιος σε βάθος χρόνου, επιλέγοντας ένα EV στη θέση ενός αυτοκινήτου με θερμικό κινητήρα (καύσιμο, φόροι, σέρβις), η ουσία είναι πως δύσκολα ένας μικρομεσαίος θα μπορέσει να δώσει πάνω από €30.000 ευρώ, που είναι το μέσο κόστος αγοράς ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου, εάν και θα το ήθελε πολύ να εισέλθει στη νέα εποχή της αυτοκίνησης.
Κρίνοντας από όσα ηλεκτρικά έχουμε δοκιμάσει μέχρι τώρα δεν υπολείπονται σε αυτό που θα επιζητήσει ένας μέσος οδηγός, καθώς και η πρακτικότητα δεν λείπει, ούτε ο fun-to-drive χαρακτήρας, παρά το αυξημένο βάρος λόγω μπαταριών, με τις επιδόσεις που προσφέρουν να είναι κυριολεκτικά ασύγκριτες.
Οι κυβερνήσεις παγκοσμίως και οι ευρωπαϊκές πρωτίστως (πλέον και η Αμερική, υπό την προεδρία του Joe Biden), έχουν κάνει μεγάλη προσπάθεια για τη διάδοση της ηλεκτροκίνησης, με φοροαπαλλαγές, αλλά και επενδύσεις σε θέματα υποδομών. Τα αποτελέσματα αρχίζουν να διαφαίνονται, κρίνοντας από την αυξητική τάση των πωλήσεων και παρά τα όποια προβλήματα δημιούργησε η πανδημία Covid-19 στις παραδόσεις, κυρίως ελλείψει μικροεπεξεργαστών. Παρ΄ όλα αυτά, η διείσδυσή τους, στο σύνολο της αγοράς παραμένει χαμηλή (τα BEV-PHEV σημείωσαν μερίδιο αγοράς 10,5% στην ΕΕ το 2020), αν και με ανοδική τάση.
Η μείωση του κόστους παραγωγής των μπαταριών κάτω από τα 100 δολάρια ανά κιλοβατώρα θεωρείται σημαντικό βήμα για τη μείωση του κόστους παραγωγής ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου, καθώς η μπαταρία υπολογίζεται ότι ισοδυναμεί με το 25% έως τα δύο πέμπτα του συνολικού κόστους ενός EV!
Ωστόσο, εκτιμήσεις θέλουν όλο αυτό να αλλάζει, καθώς στο άμεσο μέλλον οι τιμές των ηλεκτρικών οχημάτων αναμένεται να ισοσκελισθούν με εκείνες των συμβατικών, λόγω της μείωσης του κόστους της παραγωγής.
Το κομβικό σημείο δεν είναι μακριά, καθώς, μέχρι το 2027, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα με μεσαία αμαξώματα και τα SUV, ακόμα και χωρίς τις κρατικές επιχορηγήσεις, θα φτηνύνουν στα επίπεδα των αυτοκινήτων με κινητήρες βενζίνης και πετρελαίου, ενώ, σε κάθε περίπτωση, θα αποτελούν την μοναδική (!) επιλογή έως το 2035 στην αγορά της ΕΕ, όπου και θα έχουν τεθεί ακόμα πιο αυστηρές νόρμες για την εκπομπή αέριων ρύπων.
«Κλειδί» στη μείωση των τιμών των EVs είναι η μείωση του κόστους της μπαταρίας που θα βαίνει μειούμενο, ενώ και οι αυτοκινητοβιομηχανίες θα υλοποιήσουν τη δέσμευσή τους για τη δημιουργία γραμμών παραγωγής αποκλειστικά για ηλεκτρικά οχήματα, ώστε να συμπιεστεί το κόστος.
Σήμερα, η μέση τιμή προ φόρων για ένα ηλεκτρικό όχημα με αμάξωμα μεσαίου μεγέθους διαμορφώνεται στις 33.000 ευρώ, όταν ένα αντίστοιχο βενζινοκίνητο κοστίζει κατά μέσο όρο 18.600 ευρώ, βάσει των στοιχείων έρευνας του Bloomberg NEF. Ωστόσο, από το 2026 οι τιμές τους θα ισοσκελισθούν στις 19.000 ευρώ, ενώ μακροπρόθεσμα, το 2030, η τιμή προ φόρων για το ίδιο EV αναμένεται να μειωθεί στις €16.300 και του συμβατικού να αυξηθεί στις €19.900.
Βεβαίως, υπάρχουν και λιγότερο συντηρητικές έρευνες από σοβαρούς οργανισμούς (UBS) οι οποίες αναφέρουν πως οι τιμές ηλεκτρικών και συμβατικών αυτοκινήτων μέχρι το 2040 θα ισοσκελισθούν πλήρως (!), ενώ αναφοράς χρήζει η μελέτη του μη κερδοσκοπικού οργανισμού «Μεταφορές και Περιβάλλον», που εδρεύει στις Βρυξέλλες και δραστηριοποιείται για λιγότερο ρυπογόνες μεταφορές στην Ευρώπη, η οποία προβλέπει πως μεταξύ 2020-2030 οι τιμές των μπαταριών θα μειωθούν κατά 58%, με το κόστος παραγωγής ανά κιλοβατώρα να πέφτει σχεδόν κατά 58 δολάρια! Η μείωση του κόστους αυτού κάτω από τα 100 δολάρια ανά κιλοβατώρα θεωρείται σημαντικό βήμα, για τη μείωση του κόστους παραγωγής ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου, καθώς η μπαταρία υπολογίζεται ότι ισοδυναμεί με το 25% έως τα δύο πέμπτα του συνολικού κόστους ενός EV!
Με δεδομένο τη μείωση του κόστους παραγωγής και την εξίσωση των τιμών ηλεκτρικών-συμβατικών αυτοκινήτων και ελαφρών φορτηγών στο άμεσο μέλλον, αλλά και την πίεση που ασκείται στις κυβερνήσεις για όλο και πιο αυστηρά μέτρα για την καταπολέμηση της υπερθέρμανσης του πλανήτη, δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι το μέλλον της αυτοκίνησης περνάει μέσα από την… πρίζα.
Εξάλλου, η ΕΕ στοχεύει έως το 2035 το 100% των αυτοκινήτων που θα πωλούνται στην ευρωπαϊκή αγορά να είναι 100% ηλεκτρικά!
caranddriver
Δείτε live τις τιμές των μετοχών και των εμπορευμάτων