Ενώ επικρατούν χαμόγελα στη Βρετανία, το Brexit θα μπορούσε να έχει πολύ σοβαρές επιπτώσεις στην αγορά ενέργειας της χώρας, ανεβάζοντας στα ύψη λογαριασμούς, ελλείψει ενέργειας. Το Ηνωμένο Βασίλειο παράγει τον δικό του ηλεκτρισμό και φυσικό αέριο, αλλά βεβαίως όχι αρκετά για να ικανοποιήσει την εγχώρια αγορά. Εξαιτίας αυτού, το βρετανικό εθνικό δίκτυο εισάγει επίσης ενέργεια από την ΕΕ.
Το Ηνωμένο Βασίλειο συνδέεται με την ηπειρωτική Ευρώπη μέσω τεσσάρων υποθαλάσσιων διασυνδέσεων συνεχούς ρεύματος υψηλής τάσης (HVDC) που επιτρέπουν την ελεύθερη ροή ενέργειας μεταξύ του Η.Β, της ηπειρωτικής Ευρώπης και της Ιρλανδίας. Το 2019, το Ηνωμένο Βασίλειο εισήγαγε περίπου το 6% της ηλεκτρικής του ενέργειας και το 47% του φυσικού αερίου από την ΕΕ.
Κοιτώντας κανείς το χάρτη δεν είναι δύσκολο να αντιληφθεί ότι για να αγοράσει ρεύμα η φυσικό αέριο η Ιρλανδία από την ΕΕ πρέπει αυτά να περάσουν από το Η.Β. Σε περίπτωση διαφοροποίησης των τιμών εισαγωγής ενέργειας για το Η.Β. προκύπτει προφανές πρόβλημα που επηρεάζει την Ιρλανδία, που θα συνεχίσει να είναι μέλος της ΕΕ. Το ζήτημα περιπλέκεται ακόμη περισσότερο αν σκεφτεί κανείς πως Ιρλανδία και Βόρεια Ιρλανδία έχουν το ίδιο σύστημα μεταφοράς ενέργειας με τη δεύτερη να βρίσκεται πλέον εκτός ΕΕ.
Η Ευρωπαϊκή Ένωση είναι μια ενιαία αγορά, δηλαδή δεν υπάρχουν εμπόδια στο εμπόριο μεταξύ των μελών. Αυτό σημαίνει ότι μέχρι τώρα, ακόμη και αν η ΕΕ ήθελε να φορολογήσει το Ηνωμένο Βασίλειο για την εισαγωγή φυσικού αερίου, δεν θα μπορούσε να το πράξει. Προφανώς, από 1η Ιανουαρίου ο εν λόγω περιορισμός δεν θα είναι σε ισχύ με ότι αυτό συνεπάγεται.
Η εμπορική συμφωνία που επετεύχθη πριν λίγες μέρες δεν έχει γίνει πλήρως γνωστή. Οι δηλώσεις των ηγετών είναι θετικές στη λογική ότι αποφεύχθηκε ένα άτακτο Brexit, περνώντας και ένα μήνυμα κανονικότητας μετά τις εικόνες με τις τεράστιες ουρές φορτηγών στα Βρετανικά σύνορα. Σε κάθε περίπτωση οι σχέσεις ΕΕ και Η.Β μετά το Brexit είναι πιο ευμετάβλητες και αργά ή γρήγορα θα επηρεάσουν την ούτως ή άλλως ευαίσθητη αγορά ενέργειας.
Δείτε live τις τιμές των μετοχών και των εμπορευμάτων