BALKAN DESK

«Γλυκοκοιτάζοντας» τα λιμάνια της βορείου Ελλάδας

Της Χαράς Αυγερινού

Αλληλένδετοι διαγωνισμοί αποδεικνύονται με βάση το επενδυτικό ενδιαφέρον τα λιμάνια Αλεξανδρούπολης και Καβάλας παρά το γεγονός ότι αποτελούν δύο ευδιάκριτες διαγωνιστικές οντότητες. Το γεγονός ότι η εκδήλωση ενδιαφέροντος συμπίπτει σε ορισμένα σημεία και στους δύο διαγωνισμός αποδεικνύει ότι τα λιμάνια του ελληνικού βορά αποτελούν ένα ελκυστικό δέλεαρ για τους πιθανούς επενδυτές οι οποίοι τα αντιμετωπίζουν ως εν δυνάμει μια οντότητα. Το γεγονός ότι τέσσερα επενδυτικά σχήματα συμμετέχουν και στους δύο διαγωνισμούς αποδεικνύει το έντονο επιχειρηματικό ενδιαφέρον. Ο τελικός νικητής θα αναδειχθεί με βάση το επενδυτικό του σχέδιο, το οποίο αναμένεται να υποβληθεί σε διαφορετικές φάσεις για τους δύο διαγωνισμούς οι οποίοι μπορεί να μοιάζει έτσι, αλλά δεν τρέχουν παράλληλα.

Λιμάνι Αλεξανδρούπολης

Συνολικά τέσσερις μνηστήρες κονταροχτυπιούνται για το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης ο διαγωνισμός για τον οποίο αναμένεται να ολοκληρωθεί το καλοκαίρι του 2021 με την ανάδειξη του επικρατέστερου. Η παραχώρηση του λιμένα αφορά διάστημα 40 ετών ενώ το αναπτυξιακό πλάνο του κάθε ενδιαφερόμενου φαίνεται ότι θα αποτελέσει το βασικό κριτήριο για την ανάδειξη του τελικού αναδόχου. Τα τέσσερα επενδυτικά σχήματα που συμμετείχαν στην πρώτη φάση του διαγωνισμού διεκδικούν το 67% του ποσοστού του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας Οργανισμός Λιμένα Αλεξανδρούπολης (ΟΛΑ).

Οι τέσσερις ενδιαφερόμενοι για το λιμάνι της βορείου Ελλάδος είναι:

-Quintana Infrastructure & Development, Κοινοπραξία Cameron S.A. (όμιλος Κοπελούζου)

– Goldair Cargo A.Ε.

– Bollore Africa Logistics, Κοινοπραξία International Port Investments Alexandroupolis (IPIA) (Black Summit Financial Group – Euroports – EFA Group και ΓΕΚ Τέρνα)

-ΟΛΘ.

Το ενδιαφέρον των Aμερικανών για το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης ήταν δεδομένο, καθώς η συμμετοχή ενός τουλάχιστον ομίλου από τις ΗΠΑ, της Black Summit Financial Group, είχε προαναγγελθεί πριν την ολοκλήρωση της πρώτης φάσης του διαγωνισμού. Στην πορεία βέβαια εμφανίστηκε και δεύτερη αμερικανική συμμετοχή αυτή της Quintana Infrastructure & Development που προχώρησε σε σύμπραξη με τον Όμιλο Κοπελούζου ο οποίος διατηρεί ζωηρή δραστηριότητα στον κλάδο της ενέργειας.

Η αμερικανική Quintana Infrastructure & Development είναι ιδιωτική εταιρεία επενδύσεων χαρτοφυλακίου και διαχείρισης εταιρειών που επικεντρώνεται στους τομείς των ενεργειακών υποδομών, υποδομών δεδομένων και τεχνολογίας, βιομηχανικής αγοράς και διαχείρισης πόρων, συμπεριλαμβανομένων θαλάσσιων λιμένων και τερματικών, μεταφοράς και επεξεργασίας φυσικών πόρων. Η εταιρεία δημιουργήθηκε το 2011 και ελέγχεται από τον Αμερικανό επιχειρηματία William K. Robertson, η οικογένεια του οποίου συνδέεται με την Quintana Petroleum, μια από τις παλαιότερες πετρελαϊκές εταιρείες του Τέξας.

Σημειώνεται ότι οι ΗΠΑ χρησιμοποιούν ήδη το λιμάνι στο πλαίσιο της ελληνοαμερικανικής αμυντικής συνεργασίας (Συμφωνία Αμοιβαίας Αμυντικής Συνεργασίας – MDCA).

Αξίζει βέβαια να σημειωθεί ότι αυτό που προβληματίζει την αμερικανική πλευρά είναι η απόφαση της διοίκησης του ΟΛΘ, ο οποίος ελέγχεται από γαλλικά, γερμανικά αλλά και ρωσικά κεφάλαια, να κατέλθει τελικά στο διαγωνισμό, παρότι μέχρι πρότινος εκδήλωνε μάλλον «χλιαρό» ενδιαφέρον. Για τους Αμερικανούς, οι προθέσεις του ΟΛΘ αποτελούν σημείο έντονου προβληματισμού, καθώς εκτιμούν, σύμφωνα με πληροφορίες, ότι δεν κινείται μόνο με επιχειρηματικά – οικονομικά κίνητρα, αλλά ενδεχομένως να επηρεάζονται οι κινήσεις του από τη Μόσχα. Καθίσταται σαφές ότι η συμμετοχή τεσσάρων επενδυτικών σχημάτων στον διαγωνισμό επιβεβαιώνει το έντονο γεωπολιτικό ενδιαφέρον της περιοχής αλλά και την σημασία που αυτή αποκτά στον ενεργειακό χάρτη της Ευρώπης και όχι μόνο.

Τη θέση της Αλεξανδρούπολης ως περιφερειακού ενεργειακού κόμβου ενισχύει και η δημιουργία του πλωτού σταθμού υποδοχής, προσωρινής αποθήκευσης και αεριοποίησης Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (LNG), ο οποίος θα αποτελέσει μια νέα, ανεξάρτητη πύλη εισόδου φυσικού αερίου στις αγορές της N.A. και Κεντρικής Ευρώπης. Τα έργο της Gastrade, σε συνδυασμό με τα υπόλοιπα σχεδιαζόμενα μεγάλα ενεργειακά έργα στην περιοχή, όπως οι αγωγοί ΤΑΡ και IGB, αλλά και η υπόγεια αποθήκη Καβάλας, δημιουργούν ένα ολοκληρωμένο σύστημα υποδοχής και διανομής φυσικού αερίου για όλη την ευρύτερη περιοχή.

Το λιμάνι της Καβάλας

 Έντονο ενδιαφέρον εκδηλώθηκε και για το λιμάνι της Καβάλας ο ανάδοχος του οποίου αναμένεται να ανακοινωθεί εντός του πρώτου 6μήνου του 2021. Οι ενδιαφερόμενοι για την υπο-παραχώρηση του δικαιώματος χρήσης, συντήρησης, λειτουργίας και εκμετάλλευσης ενός σταθμού πολλαπλών χρήσεων σε τμήμα του λιμένα Φίλιππος Β΄ του «Οργανισμού Λιμένος Καβάλας Α.Ε.» (ΟΛΚ Α.Ε.) είναι συνολικά πέντε.

Πρόκειται για τους:

– PFIC LTD (η PFIC LTD εταιρεία με έδρα την Κύπρο, και υποκατάστημα στην Ελλάδα, η οποία ειδικεύεται στην παραγωγή σύνθετων λιπασμάτων και χημικών και φέρεται να συνδέεται με τον επιχειρηματία Λαυρέντη Λαυρεντιάδη)
– Quintana Infrastructure & Development η οποία σε συνεργασία με τον Όμιλο Κοπελούζου διεκδικεί και το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης.
– Ένωση Εταιρειών Imerys ΑΕ, Goldair Cargo & I.M.G. H Goldair Cargo επίσης συμμετέχει στο διαγωνισμό για το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης.
– Κοινοπραξία International Port Investment Kavala, η οποία απαρτίζεται από τις εταιρείες Black Summit Financial Group – EFA GROUP και ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ (επίσης ενδιαφέρον για λιμάνι Αλεξανδρούπολης)
– ΟΛΘ Α.Ε που επίσης συμμετέχουν στον αντίστοιχο διαγωνισμό της Αλεξανδρούπολης.

Η υπο-παραχώρηση του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης περιλαμβάνει:

– τον υφιστάμενο προβλήτα με επιστρωμένη έκταση, εμβαδού περίπου 117.000 τ.μ.,
– μια πρόσθετη μη επιστρωμένη από αποκατάσταση έκταση, εμβαδού περίπου 165.000 τ.μ.,
– τον αποσπασμένο μώλο/κυματοθραύστη
– την εμπορική δραστηριότητα (γενικό φορτίο, ξηρό χύδην φορτίο και περιστασιακά εξυπηρέτηση εμπορευματοκιβωτίων) και
– συγκεκριμένα αντικείμενα του υπάρχοντος εξοπλισμού του λιμανιού.

Οι… υπόγειες διαδρομές της Καβάλας

Για τον διαγωνισμό παραχώρησης της Υπόγειας Αποθήκης Φυσικού Αερίου της Καβάλας, ο υπουργός Περιβάλλοντος κ. Χατζηδάκης έχει προαναγγείλει την έκδοση απόφασης της ΡΑΕ (Ρυθμιστικής Αρχή Ενέργειας) για το πλαίσιο τιμολόγησης με στόχο τα επενδυτικά σχήματα που έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον να γνωρίζουν τους κανόνες λειτουργίας της Αποθήκης πριν την υποβολή των δεσμευτικών προσφορών.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΑΠΟΘΗΚΕΥΣΗ ΦΥΣΙΚΟΥ ΑΕΡΙΟΥ

Της Χαράς Αυγερινού Επιταχύνουν οι διαδικασίες για την ολοκλήρωση του έργου του FSRU Αλεξανδρούπολης μετά την οριστικοποίηση του μετοχικού σχήματος της Gastrade. Σε αυτή...

BALKAN DESK

Διευρύνεται το πλέγμα στρατηγικών συνεργασιών γύρω από την σύζευξη των ενεργειακών αγορών της Νοτιοανατολικής Ευρώπης και της Ανατολικής Μεσογείου. Μετά τις εκτεταμένες συμφωνίες μεταξύ...

ΑΝΑΝΕΩΣΙΜΕΣ ΠΗΓΕΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ

Της Χαράς Αυγερινού Έργα που ξεπερνούν το 1,5 δισ. ευρώ βρίσκονται ένα βήμα πριν την υλοποίηση καθώς εντάσσονται στη λίστα εκείνων που θα πραγματοποιηθούν...

ΑΝΑΝΕΩΣΙΜΕΣ ΠΗΓΕΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ

Σε ελκυστική νύφη μετατρέπονται τα φωτοβολταϊκά πάρκα της ΔΕΗ στη Μεγαλόπολη τα οποία αποτελούν μία από τις επενδύσεις που φέρνουν τη χώρα ένα βήμα...

Copyright © 2020 energyfeed.gr | Powered by handset.gr