Από τον Ιανουάριο του 2026, όλα τα αυτοκίνητα που πωλούνται στην Ευρώπη θα πρέπει να εκπέμπουν μηδέν γραμμάρια CO2 ανά χιλιόμετρο προκειμένου να θεωρηθούν «αειφόρα» σύμφωνα με την ταξινόμηση της πράσινης χρηματοδότησης της ΕΕ.
Τα αυτοκίνητα θα πρέπει επίσης να εκπέμπουν λιγότερα από 50gCO2 / km για να φτάσουν στο όριο της «μη σημαντικής ζημιάς» έως το τέλος του 2025 και να θεωρηθούν πράσινα, σύμφωνα με το σχέδιο κειμένου της ΕΕ, το οποίο αναμένεται να καταθέσει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή τις επόμενες εβδομάδες.
Τα αυτοκίνητα ευθύνονται για περίπου το 12% των συνολικών εκπομπών CO2 στην ΕΕ, σύμφωνα με τη στατιστική υπηρεσία Eurostat. Οι μεταφορές ευθύνονται για σχεδόν το 30% των συνολικών εκπομπών CO2 της ΕΕ, το 72% των οποίων προέρχεται από οδικές μεταφορές.
Καθορίζοντας το όριο εκπομπών που θεωρείται πράσινο, η ΕΕ ελπίζει ότι οι ιδιωτικές επενδύσεις θα κατευθυνθούν προς ηλεκτρικά οχήματα, γεγονός που θα επιταχύνει τη μετάβαση προς ένα καθαρό τομέα μεταφορών. Η κίνηση αυτή στοχεύει επίσης στην αποτροπή του λεγόμενου «πράσινου πλυσίματος», παρέχοντας στους επενδυτές σαφή καθοδήγηση σχετικά με το τι είναι πράσινο και τι όχι.
«Η ρύθμιση θα κατευθύνει τα κεφάλαια, όχι με συγκεκριμένο τρόπο, αλλά θα καθιερώσει τα αειφόρα αυτοκίνητα χωρίς αμφιβολία και καθολικά», δήλωσε ο Luca Bonaccorsi, εκπρόσωπος μιας ΜΚΟ που δραστηριοποιείται στις μεταφορές και το περιβάλλον.
“Προς το παρόν, εάν ένας επενδυτής θέλει να επενδύσει σε ηλεκτρικά οχήματα, υπάρχει μόνο μία μάρκα που μπορεί να αγοράσει – η Tesla”, δήλωσε ο Bonaccorsi.
«Ο αντίκτυπος του νέου ρυθμιστικού πλαισίου θα είναι διάχυτος», συνέχισε, λέγοντας πως είναι 100% σίγουρος ότι οι σαφείς κανόνες για την πράσινη χρηματοδότηση θα έχουν απτό αντίκτυπο και θα οδηγήσουν την ιδιωτική χρηματοδότηση σε αυτοκίνητα μηδενικών εκπομπών.
Οι πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων αυξάνονται αργά. Το 2018 οι πωλήσεις υβριδικών ηλεκτρικών οχημάτων και ηλεκτρικών οχημάτων με μπαταρία συνέχισαν να αυξάνονται, αλλά το μερίδιό τους στις συνολικές πωλήσεις αυξήθηκε μόνο κατά μισή ποσοστιαία μονάδα από το 1,5% του 2017.
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες
Μεταξύ των Γερμανών κατασκευαστών, η Volkswagen, και σε μικρότερο βαθμό, η BMW και η Daimler, έχουν δεσμευτεί να παρουσιάσουν νέα μοντέλα ηλεκτρικών αυτοκινήτων τα επόμενα χρόνια.
«Η ταχεία αύξηση της ηλεκτροκίνησης αποτελεί σαφή προτεραιότητα για εμάς έως το 2030, ειδικά για επιβατικά αυτοκίνητα και μικρά επαγγελματικά οχήματα», δήλωσε ο Hildegard Müller, Πρόεδρος της γερμανικής ένωσης αυτοκινητοβιομηχανιών VDA, ο οποίος επεσήμανε ότι η βιομηχανία θα επενδύσει πάνω από 50 δισεκατομμύρια ευρώ στην ηλεκτροκίνηση τα επόμενα χρόνια.
Ωστόσο, «οι κινητήρες με μηχανές εσωτερικής καύσης θα εξακολουθήσουν να διαδραματίζουν βασικό ρόλο στην πορεία προς την κλιματικά ουδέτερη κινητικότητα έως το 2050», δήλωσε ο Müller.
Αυτή η στάση βεβαίως δεν ευθυγραμμίζεται πλέον με την άποψη της Επιτροπής για τα πράσινα αυτοκίνητα.
Μεταξύ των Ευρωπαϊκών αυτοκινητοβιομηχανιών, υπάρχουν επίσης φόβοι ότι ο οικονομικός αντίκτυπος του COVID-19 θα καταστήσει ακόμη πιο δύσκολο για τους κατασκευαστές να συμμορφωθούν με τα νέα πρότυπα της ΕΕ.
«Οι προτάσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής σχετικά με τα όρια αειφορίας θα μπορούσαν ενδεχομένως να έχουν σοβαρό αντίκτυπο στις ευκαιρίες χρηματοδότησης της αυτοκινητοβιομηχανίας στο μέλλον», δήλωσε η Ευρωπαϊκή Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA).
Στην πραγματικότητα, η ACEA πιστεύει ότι το νέο ρυθμιστικό πλαίσιο που αφορά την πράσινη χρηματοδότηση της ΕΕ «θα μπορούσε να δυσκολέψει τους κατασκευαστές να λάβουν την απαραίτητη χρηματοδότηση για τη μετάβαση προς μια πράσινη κινητικότητα στο μέλλον», δήλωσε εκπρόσωπος της ένωσης.
Σύμφωνα με την ACEA, αυτό θα μπορούσε να περιορίσει την ανάπτυξη τεχνολογιών τις οποίες θεωρούν βασικές για την «απανθρακοποίηση» του τομέα των μεταφορών σε βραχυπρόθεσμο και μεσοπρόθεσμο ορίζοντα.
Με την πρόταση μηδενικών εκπομπών, η Επιτροπή θεσπίζει μια «υπερβολικά απλοποιημένη μεθοδολογία», δήλωσε η ACEA, επισημαίνοντας τις προβλέψεις της βιομηχανίας που δείχνουν ότι τα οχήματα χαμηλών εκπομπών δεν αναμένεται να αντιπροσωπεύουν την πλειονότητα των πωλήσεων έως τουλάχιστον το 2030.
Οι κατασκευαστές αυτοκινήτων επέκριναν στο παρελθόν την Επιτροπή για τη μέτρηση των εκπομπών CO2 μόνο από την λειτουργία των αυτοκινήτων, λέγοντας ότι τα ηλεκτρικά οχήματα είναι τόσο πράσινα όσο η ηλεκτρική ενέργεια που χρησιμοποιούν.
ΠΗΓΗ: euractiv