Η εφαρμογή των κανόνων του τέταρτου πακέτου ενεργειακών ρυθμίσεων της ΕΕ γνωστού και ως Clean Energy Package (CEP), απασχολεί τον τομέα αιολικής ενέργειας. Σε πρόσφατη εκδήλωση που διοργάνωσε η WindEurope , πραγματοποιήθηκαν συζητήσεις μεταξύ των μελών του συνδέσμου, που αντιπροσωπεύει πάνω από 400 εταιρίες σχετιζόμενες με την αιολική ενέργεια, με εκπροσώπους των Ευρωπαϊκών Διαχειριστών Συστημάτων Μεταφοράς (ΔΣΜ), του Γερμανικού Υπουργείου Οικονομίας και Ενέργειας, και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Σύμφωνα με τo CEP, οι Διαχειριστές πρέπει να σχεδιάσουν και να εφαρμόσουν λεπτομερή σχέδια δράσης για το πώς θα εφαρμόσουν νέους κανόνες κατανομής και ανακατανομής, πιο κατάλληλους για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Δεν υπάρχει πλέον προτεραιότητα για την αιολική ενέργεια. Ωστόσο, κατά τον προγραμματισμό των δικτύων τους, οι διαχειριστές θα πρέπει να εγγυηθούν τη μέγιστη πρόσβαση στο δίκτυο σε ανανεώσιμες πηγές και ελαχιστοποιημένα ποσοστά περικοπής. Χώρες με λιγότερο από το 50% της ανανεώσιμης ηλεκτρικής ενέργειας στο μείγμα τους θα πρέπει να περιορίσουν την περικοπή της ανανεώσιμης ηλεκτρικής ενέργειας σε λιγότερο από 5% ετησίως . Η Γερμανία έχει δεσμευτεί να μην υπερβεί το 3%.
Οι αποζημιώσεις των περικοπών
Σήμερα, δεν υπάρχει ομοιομορφία ως προς τον τρόπο εφαρμογής της ανακατανομής σε όλη την Ευρώπη. Ενώ ο επαναπροσδιορισμός με βάση την αγορά είναι η προεπιλεγμένη επιλογή από το CEP, μηχανισμοί που δεν βασίζονται στην αγορά εξακολουθούν να εφαρμόζονται σε πολλές χώρες. Σε ορισμένα κράτη μέλη όπως η Γερμανία, η αποζημίωση περικοπής ακολουθεί μια προσέγγιση με βάση το κόστος, έτσι ώστε οι φορείς εκμετάλλευσης αιολικών πάρκων να λαμβάνουν το ίδιο εισόδημα σαν να είχαν διαθέσει την ενέργεια που παρήγαγαν. Άλλες χώρες όπως η Ιρλανδία παρέχουν περιορισμένη αποζημίωση, ή δεν παρέχουν καν, για την περικοπή των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας. Οι χώρες που κατάφεραν να ενσωματώσουν τα αιολικά στην αγορά εξισορρόπησης και έχουν πρόσβαση σε ‘’ευέλικτες’’ πηγές (π.χ. υδροηλεκτρική ενέργεια) παρουσιάζουν πολύ χαμηλά ποσοστά περικοπής (π.χ. Ισπανία, Πορτογαλία, Δανία, Ιταλία). Εν τω μεταξύ, η περικοπή παραμένει βασική πρόκληση στη Γερμανία και την Ιρλανδία. Άλλες χώρες με χαμηλό μερίδιο συμμετοχής των αιολικών, όπως η Γαλλία και η Πολωνία, δεν αντιμετωπίζουν σήμερα προβλήματα περικοπών.
Η περικοπή συνδέεται στενά με την εξισορρόπηση των αγορών και την ικανότητα των κατανεμημένων περιουσιακών στοιχείων να παρέχουν ευελιξία. Το CEP ζητά από τα κράτη μέλη να εγγυηθούν ότι τα αιολικά πάρκα έχουν πλήρη πρόσβαση στην εξισορρόπηση των αγορών. Ζητά επίσης από τους διαχειριστές να σχεδιάζουν και να προμηθεύουν βοηθητικές υπηρεσίες εκτός της συχνότητας, όπως άεργη ισχύ σε αγορά και χωρίς διακρίσεις. Η Γερμανία ξεκινά έναν μηχανισμό για την αμοιβή της αέργου ισχύος από τα αιολικά πάρκα. Ωστόσο, τα αιολικά πάρκα εξακολουθούν να αντιμετωπίζουν εμπόδια όταν προσπαθούν να προσφέρουν μερικές από αυτές τις υπηρεσίες σε πολλές χώρες, π.χ. στην Ιταλία, Ισπανία.
Τα συμπεράσματα
Οι συμμετέχοντες κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι οι διαχειριστές συστημάτων, οι ρυθμιστικές αρχές και η βιομηχανία πρέπει να εντείνουν τις συζητήσεις σχετικά με την εφαρμογή των διατάξεων σχεδιασμού της αγοράς στην εθνική νομοθεσία. Άμεση προτεραιότητα είναι η ΕΕ, να ενισχύσει τις πολιτικές σχεδιασμού της αγοράς και τα μέτρα που περιγράφονται στα εθνικά τους σχέδια για την ενέργεια και το κλίμα για το 2030. Στις τελευταίες συστάσεις της, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ενθαρρύνει τις χώρες να βελτιώσουν τα μέτρα ευελιξίας του συστήματος μέσω έξυπνων δικτύων, απόκρισης από πλευράς ζήτησης, αποθήκευσης και επενδύσεων στον εκσυγχρονισμό των δικτύων ηλεκτρικής ενέργειας.