Σύμφωνα με την ετήσια έκθεση WEMO «World Energy Markets Observatory» της Capgemini , οι εκπομπές ρύπων από τον παγκόσμιο ενεργειακό τομέα θα είναι 7-8% χαμηλότερες το 2020 σε σχέση με το 2019, κυρίως λόγω της μειωμένης ζήτησης πετρελαίου και φυσικού αερίου σε τομείς όπως οι μεταφορές και η βαριά βιομηχανία.
Δεδομένου ότι τα περισσότερα κράτη εξακολουθούν να αποτυγχάνουν να ευθυγραμμίσουν τα πρότυπα παραγωγής και κατανάλωσης ενέργειας με τους μακροπρόθεσμους κλιματικούς στόχους, καθώς και να αποσυνδέσουν την αύξηση του ΑΕΠ, από την αύξηση των εκπομπών ρύπων , η έκθεση εκτιμά πως το χαμηλό επίπεδο εκπομπών δεν θα διαρκέσει για πολύ και σύντομα θα αυξηθεί.
Οι αγορές πετρελαίου και φυσικού αερίου, έχουν πληγεί δραματικά από τον COVID 19, με τις νέες προβλέψεις να δείχνουν ότι η κορύφωση της ζήτησης τους, θα συμβεί το 2025, νωρίτερα δηλαδή από τις αρχικές που έκαναν λόγο για το 2040.
Η έκθεση παρέχει μια σειρά από συστάσεις, για αγορές μηδενικών εκπομπών, με την ΕΕ, να έχει
Η έκθεση παρέχει μια σειρά από συστάσεις, για αγορές με στόχους μηδενικών εκπομπών , συμπεριλαμβανομένου του Ηνωμένου Βασιλείου και της ΕΕ, με την τελευταία να έχει εφαρμόσει την αρχή «do no harm» στο ταμείο ανάκαμψης των 750 δισεκατομμυρίων ευρώ, το 30% του οποίου προορίζεται για φιλικές προς το κλίμα δραστηριότητες.
Η έκθεση ακόμη περιλαμβάνει τον καθορισμό της τιμής του άνθρακα, αλλά και συστάσεις για την δυναμική παρακολούθηση και κοστολόγηση του, μεσοπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα . Οι τιμές του άνθρακα στην ΕΕ ήταν κατά μέσο όρο 27 ευρώ ανά τόνο μεταξύ Ιουνίου 2018 και Ιουνίου 2019, αλλά ορισμένοι περιβαλλοντικοί οργανισμοί πιστεύουν ότι θα χρειαστεί μέσος όρος 50 ευρώ έως το 2030 για την επίτευξη των κλιματικών στόχων.
Η Capgemini ζητά επίσης καλύτερα κίνητρα πολιτικής για όσους επιθυμούν να φέρουν νέες σειρές ανανεώσιμων πηγών ενέργειας μεγάλης κλίμακας και «ασφαλείς» πυρηνικές εγκαταστάσεις, ή να αυξήσουν το πράσινο υδρογόνο. Το υδρογόνο συχνά αποτελεί λύση για δύσκολους τομείς όπως η αεροπορία, η θέρμανση και η ναυτιλία. Ωστόσο, περισσότερο από το 99% του υδρογόνου που παράχθηκε παγκοσμίως το 2019 βασίστηκε σε ορυκτά καύσιμα, πράγμα που σημαίνει ότι ο τομέας δεν είναι ακόμη στο επίπεδο της απανθρακοποίησης.
Σημαντικό ρόλο για την ανάπτυξη του υδρογόνου στην ΕΕ παίζει ο οργανισμός Hydrogen Europe που αντιπροσωπεύει μεγάλο μέρος των εταιριών της βιομηχανίας υδρογόνου της ΕΕ και παρουσιάζει ζωηρή δραστηριότητα στην προώθηση αντίστοιχων τεχνολογιών σε ευρωπαϊκό επίπεδο .
Η έκθεση συνοψίζει επιπλέον τις ανησυχίες σχετικά με την ενεργειακή ασφάλεια και την αξιοπιστία του δικτύου, καταλήγοντας στο συμπέρασμα ότι τα περισσότερα κράτη εντάσσουν τις ΑΠΕ στο σύστημα, αντικαθιστώντας τα ορυκτά, γρηγορότερα από ό, τι επενδύουν σε αποθήκευση ενέργειας, αναβαθμίσεις δικτύου και τιμολόγια.
«Πολλά ψηφιακά εργαλεία, είναι ώριμα και διαθέσιμα για να βελτιώσουν την προβλεψιμότητα, την αξιοπιστία, τη σταθερότητα του δικτύου και, τέλος, την ασφάλεια του εφοδιασμού, επιταχύνοντας την ενεργειακή μετάβαση», δήλωσε ο επικεφαλής Παγκόσμιας Ενέργειας και Κοινής Ωφέλειας της Capgemini, Phillipe Vie.
Τέλος η έκθεση διαπίστωσε ότι σχεδόν κάθε κράτος-μέλος των G20 παρέχει δυσανάλογα χρηματοδότηση για ορυκτά καύσιμα σε σχέση με τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Συλλογικά, τα κράτη έχουν διαθέσει 33% περισσότερη χρηματοδότηση για τα ορυκτά καύσιμα από τις παραγωγές χαμηλών εκπομπών άνθρακα.
Αυτή η τάση, κινδυνεύει να θέσει σε κίνδυνο την παγκόσμια μετάβαση στο μοντέλο μηδενικών εκπομπών. Επιπλέον, πολλά κράτη θα χάσουν τους δικούς τους μεσοπρόθεσμους και μακροπρόθεσμους κλιματικούς στόχους εάν δεν αλλάξουν τις προσεγγίσεις τους.
ΠΗΓΗ: euractiv