Καθώς οι στόχοι της ΕΕ για το κλίμα γίνονται όλο και πιο φιλόδοξοι, τίθεται το ζήτημα της συνεργασίας με τις χώρες της Νοτιοανατολικής Ασίας (ASEAN), για να τους διαβεβαιώσει ότι οι πράσινοι στόχοι της ένωσης δεν είναι κεκαλυμμένος εμπορικός προστατευτισμός, αλλά το μέσο το οποίο πέραν των άλλων, διασφαλίζει την ανάκαμψη από την πανδημία του COVID παγκοσμίως.
Ο Σύνδεσμος Εθνών της Νοτιοανατολικής Ασίας (ASEAN) αποτελείται από τη Σιγκαπούρη, το Μπρουνέι, τη Μαλαισία, την Ταϊλάνδη, τις Φιλιππίνες, την Ινδονησία, το Βιετνάμ, το Λάος, τη Μιανμάρ και την Καμπότζη.
«Όλοι γνωρίζουμε ότι οι χώρες της Νοτιοανατολικής Ασίας αναπτύσσονται πολύ γρήγορα οικονομικά και δημογραφικά, αλλά και όσον αφορά τις εκπομπές CO2», δήλωσε ο Driesmans, χαρακτηρίζοντας τα πιθανά μελλοντικά στοιχεία «συγκλονιστικά».
Ενώ η αύξηση των εκπομπών CO2 που σχετίζεται με την ενέργεια έχει επιβραδυνθεί σε ορισμένες σημαντικές εκπομπές στην περιοχή, το συνολικό μερίδιο των χωρών του ASEAN στις παγκόσμιες εκπομπές αυξάνεται σταθερά από 3,07% το 2000 σε 4,39% το 2018.
Εν τω μεταξύ, η ζήτηση ενέργειας της Νοτιοανατολικής Ασίας αναμένεται να αυξηθεί κατά 60% έως το 2040 και είναι μία από τις λίγες περιοχές όπου το μερίδιο του άνθρακα στο μείγμα ενέργειας αυξάνεται, με πολιτικές επιλογές που δείχνουν ότι η ζήτηση άνθρακα προβλέπεται να αυξηθεί σταθερά τις επόμενες δεκαετίες, σύμφωνα με έκθεση του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας του 2019.
Ταυτόχρονα, πέντε από τις δεκαπέντε χώρες που επλήγησαν περισσότερο από την κλιματική αλλαγή μεταξύ της περιόδου 1999-2018 βρίσκονται στην περιοχή ASEAN: Μιανμάρ (κατατάσσεται στην2η θέση), Φιλιππίνες (4), Βιετνάμ (6), Ταϊλάνδη (8), και Καμπότζη (12), σύμφωνα με το Δείκτη Κινδύνου Κλίματος 2020.
Ο υπουργός Περιβάλλοντος της Καμπότζης Say Samal, ο οποίος προεδρεύει της συνεδρίασης των υπουργών του ASEAN για περιβαλλοντικά θέματα, δήλωσε ότι οι χώρες του μπλοκ εργάζονται για τις ενημερώσεις των εθνικά καθορισμένων συνεισφορών τους, στο πλαίσιο της συμφωνίας του Παρισιού, οι οποίες θέτουν συγκεκριμένους στόχους για κάθε χώρα, σχετικά με τη μείωση των εκπομπών και την προσαρμογή στις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής έως το 2030.
«Αν και η δέσμευση για στόχους μείωσης των αερίων του θερμοκηπίου είναι εθελοντική για τις λιγότερο ανεπτυγμένες χώρες όπως η Καμπότζη, ο καθορισμός σαφών στόχων καταδεικνύει τη σοβαρή δέσμευση των κρατών μελών του ASEAN να αντιμετωπίσουν αυτήν την καταστροφική παγκόσμια απειλή», δήλωσε ο Samal στο περιοδικό Asean σε πρόσφατη συνέντευξή του.
«Στόχοι όπως η Πράσινη Συμφωνία μπορεί να έχουν μεγάλο ενδιαφέρον για τον ASEAN εάν μελετηθούν, κωδικοποιηθούν και υποστηριχθούν από την ΕΕ ,όσον αφορά μια πράσινη, βιώσιμη ανάκαμψη», σύμφωνα με τον Noel Clehane, παγκόσμιο επικεφαλής ρυθμιστικών και δημοσίων αρχών της BDO, μιας εταιρείας συμβούλων επιχειρήσεων.
Υπάρχει μια αυξανόμενη ανησυχία στους εταίρους της Νοτιοανατολικής Ασίας ότι οι πράσινες πολιτικές όπως ο φόρος άνθρακα θα μπορούσαν ουσιαστικά να αποτελέσουν εμπόδιο στις εμπορικές σχέσεις.
“Δεν επικοινωνούμε επαρκώς την Πράσινη Συμφωνία, … δημιουργούμε λίγο αβεβαιότητα στον κόσμο σχετικά με το ποια είναι τα σχέδια, αλλά αυτό πιθανώς συμβαίνει επειδή δεν γνωρίζουμε ακόμη τον εαυτό μας.”, δήλωσε ο Shada Islam, ανώτερος σύμβουλος στο think tank του Ευρωπαϊκού Κέντρου Πολιτικής.
Η Jaya Ratnam, Πρέσβης της Σιγκαπούρης στην ΕΕ, δήλωσε ότι ένας τομέας σύγκλισης μεταξύ ΕΕ και ASEAN είναι η πράσινη χρηματοδότηση, η οποία θα είναι πολύ απαραίτητη για την απρόσκοπτη ολοκλήρωση των έργων υποδομής στην περιοχή.
Μία τέτοια κοινή πρωτοβουλία είναι η συγχρηματοδότηση με 1 $ δισεκατομμύριο δολάρια από την ASEAN Catalytic Green Finance Facility, από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, καθώς και από γερμανικές και γαλλικές εθνικές τράπεζες ανάπτυξης, που θα παρέχει δάνεια και τεχνική βοήθεια για κρατικά έργα πράσινων υποδομών για βιώσιμες μεταφορές, καθαρή ενέργεια και ανθεκτικά συστήματα νερού.
ΠΗΓΗ: euractiv
