Η Αττική κυριαρχεί στα νέα μεγάλα έργα που είτε είναι σε δημοπράτηση είτε υλοποιούνται στη χώρα. Πρόκειται για έργα που θα βοηθήσουν την πιο πυκνοκατοικημένη περιοχή της Ελλάδας να βελτιώσει περαιτέρω τις υποδομές της και να την ποιότητα της ζωής των κατοίκων της. Τα περισσότερα είναι έργα συγκοινωνιακά που αφορούν σε έργα Μετρό, οδικά ή σιδηροδρομικά
1. Το Ελληνικό
Αδιαμφιβήτητα το μεγαλύτερο όλων των έργων είναι αυτό της μεγάλης επένδυσης του Ελληνικού. Η πρώτη φάση των έργων η οποία υπολογίζεται να διαρκέσει μέχρι το 2025-26, περιλαμβάνει επενδύσεις άνω των 2,5 δισ. ευρώ. Θα δημιουργηθεί μεγάλο μέρος του Μητροπολιτικού Πάρκου, μια νέα παραλία ενός χιλιομέτρου, υποδομές δικτύων.
Στα κτιριακά έργα θα δούμε την ανάπτυξη του Marina Tower, του Marina Galleria, του Vouliagmenis Mall, συγκροτήματα κατοικιών και την επένδυση για το ολοκληρωμένο συγκρότημα καζίνο. Τα έργα κατασκευών έχουν προγραμματιστεί να ξεκινήσουν σταδιακά από τον ερχόμενο Μάρτιο.
2. Γραμμή 4
Εξίσου κορυφαίο έργο θεωρείται η κατασκευή της νέας γραμμής 4 του Μετρό της Αθήνας. Το έργο ύψους 1,8 δισ. ευρώ θα μας απασχολήσει όλη την δεκαετία καθώς η παράδοση σε λειτουργία έχει τοποθετηθεί, χωρίς να υπολογίζουμε καθόλου καθυστερήσεις, το 2029. Το κυρίως έργο έχει αναλάβει η κοινοπραξία ΑΒΑΞ-GHELLA-ALSTOM ενώ τις πρόδρομες εργασίες η ΕΡΕΤΒΟ.
Με την ολοκλήρωση του 15 νέοι σταθμοί θα λειτουργήσουν σε κορεσμένες πληθυσμιακά και κυκλοφοριακά περιοχές της πόλης όπως Κυψέλη, το Γκύζη, το κέντρο, η Καισαριανή, του Ζωγράφου και τα Ιλίσια.
3. Επέκταση Προαστιακού στη Ραφήνα
Επόμενο πολύ μεγάλο έργο είναι η επέκταση του Προαστιακού Σιδηρόδρομου στη Ραφήνα και το λιμάνι της. Η προκήρυξη του έργου βγήκε τον Δεκέμβριο και η έναρξη της θα είναι σε μερικές ημέρες (εκτός και αν υπάρξει παράταση στις ημερομηνίες). Η αξία αυτής της επέκτασης είναι ιδιαίτερα μεγάλη καθώς θα πραγματοποιηθεί διπλή σύνδεση της Ραφήνας και από τον Γέρακα και από το Αεροδρόμιο Ελ.Βενιζέλος.
Θα καλύψει συγκοινωνιακά ανερχόμενες, πληθυσμιακά περιοχές και φυσικά το λιμάνι της Ραφήνας που κάθε καλοκαίρι …αναστενάζει. Η επέκταση με ύψος 380 εκατ. ευρώ αυτή θα αναπτύξει ακόμα περισσότερο το δίκτυο του Προαστιακού Σιδηροδρόμου της Αθήνας
4. Επέκταση Λ.Κύμης
Πολύ σημαντικό έργο είναι και η επέκταση της Λεωφόρου Κύμης μέχρι την Λυκόβρυση στον κόμβο Καλυφτάκη. Ο νέος άξονας των περίπου 4 χιλιομέτρω (σε μεγάλο μέρος υπόγειος) θα λειτουργήσει ως ένα by pass του κορεσμένου κυκλοφοριακά τμήματος της Αττικής Οδού από τη Μεταμόρφωση μέχρι την Πλακεντίας.
Ο διαγωνισμός έχει βγει στον αέρα και στις 22 Φεβρουαρίου θα ξεκινήσει η δημοπράτηση του. Με την ολοκλήρωση του το 2027 θα μεγαλώσει για πρώτη φορά μετά το 2004 την Αττική Οδό και για τα βόρεια προάστια θα αποτελέσει ένα ακόμα σύμμαχο ενάντια στην κυκλοφοριακή συμφόρηση.
5. Επέκταση γραμμής 3 στον Πειραιά
Ακόμα ένα μεγάλο έργο Μετρό που αποτελεί ανάσα και ανάσχεση του κυκλοφοριακού φόρτου της πρωτεύουσας είναι η επέκταση της γραμμής 3 μέχρι το Δημοτικό Θέατρο στον Πειραιά. Τα έργα είναι στην τελική τους φάση και αναμένεται να δοθεί σε εμπορική λειτουργία προς το τέλος καλοκαιριού.
Περιλαμβάνει 3 σταθμούς (Μανιάτικα, Πειραιάς, Δημοτικό Θέατρο) που θα καλύψουν το λιμάνι και το κέντρο του Πειραιά και για συνδεθούν με μια γραμμή λιμάνι, κέντρο και αεροδρόμιο.
6. Υποθαλάσσια Ζεύξη Σαλαμίνας
Μεγάλο, πολύ μεγάλο έργο είναι και η Υποθαλάσσια Ζεύξη Σαλαμίνας-Περάματος. Με έναν διαγωνισμό που η εκκίνηση του χάνεται στον χρόνο (ξεκίνησε το 2016), φέτος φαίνεται πως θα είναι η χρονιά που μπορεί να βγάλει ανάδοχο και το 2023 να ξεκινήσουν τα έργα.
Η υποθαλάσσια σύνδεση υπόσχεται να μεταμορφώσει τις μετακινήσεις από και προς το νησί του Αίαντα. Η πρόσβαση θα γίνει εύκολη μέσω της Λ.Σχιστού και θα απαιτούνται ένα με δύο λεπτά για την μετάβαση στη Σαλαμίνα. Θα δημιουργηθεί παράκαμψη της περιοχής των Παλουκίων ο νέος άξονας θα τερματίζει στην πόλη. Το κόστος του εργου εκτιμάται σε περιπου 400 εκατ. ευρώ.
7. Θριάσιο Εμπορευματικό Κέντρο
Εντυπωσιακό, το πρώτο του είδους του είναι και το έργο για το Εμπορευματικό Κέντρο Θριάσιου Πεδίου. Η σύμβαση πήρε την έγκριση της DG Comp και τα έργα θα ξεκινήσουν, φέτος. Εκεί θα δημιουργηθεί το πρώτο ευρείας κλίμακας Logistics Park στην Ελλάδα.
8. Σήραγγα Σεπολίων
Σε πλήρη εξέλιξη είναι το μεγάλο έργο της Σιδηροδρομικής Σήραγγας Σεπολίων που αφορά την υπογειοποίηση του τμήματος Αθήνα-3 Γέφυρες. Το έργο έχει βρει αρκετά εμπόδια και είναι πίσω στην κατασκευή του αλλά δείχνει να έχει βρει ρυθμό. Για το 2024 εκτιμάται να δοθεί το πρώτο μισό του έργου.
Με την ολοκλήρωση του όλο το αστικό σιδηροδρομικό τμήμα βόρεια του σταθμού της Αθήνας θα είναι υπογειοποιημένο, αλλάζοντας την περιοχή των Σεπολίων. Στη θέση των γραμμών θα δημιουργηθεί ένα γραμμικό πάρκο, ένας πνεύμονας πρασίνου για την περιοχή.
9. Ανάπλαση Φαλήρου
Μεγάλης προστιθέμενης αξίας έργο για την πόλη είναι το έργο της Ανάπλασης του Φαληρικού Όρμου. Τα έργα Α`φάσης σταδιακά ολοκληρώνονται (με σημαντικές καθυστερήσεις) και αναμένεται ο διαγωνισμός για τη Β`φάση που θα δημιουργήσει ένα παράκτιο πάρκο 240 στρεμμάτων που θα αποτελέσει τον μεγαλύτερο πνεύμονα πρασίνου για τον ευρύτερο Πειραιά.
Με το έργο αυτό ολοκληρώνονται οι παρεμβάσεις στην περιοχή που ξεκίνησαν πριν από 9 περίπου χρόνια με την κατασκευή του σημαντικότερου έργου της προηγούμενης δεκαετίας και αφορούσαν στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος. Μαζί με το πάρκο θα γίνουν μια από τις σημαντικότερες περιοχές πολιτισμού, αθλητισμού και αναψυχής.
10. Επέκταση Προαστιακού στο Λαύριο
Ένα μεγάλο έργο για την περιοχή της νότιο-ανατολικής Αττικής θα είναι και το έργο επέκτασης του Προαστιακού Σιδηροδρόμου μέχρι το Λαύριο και το λιμάνι του. Πρόκειται για μια σπουδαία επέκταση που θα καλύψει περιοχές μακριά από τον αστικό αστό της πρωτεύουσας και θα καλύψει και το ανερχόμενο λιμάνι του Λαυρίου. Το έργο εχει κόστος 400 εκατ. ευρώ και έχει προκηρυχθεί από την ΕΡΓΟΣΕ.
Πηγή- Αναδημοσίευση: ypodomes.com