Οι επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής επηρεάζουν άμεσα τον οικονομικό τομέα, ο οποίος περιλαμβάνει και τη ναυτιλία. Τα καύσιμα που χρησιμοποιούνται ευρέως σήμερα για τις θαλάσσιες μεταφορές είναι το πετρέλαιο και το υγροποιημένο φυσικό αέριο. Ωστόσο, δυο καύσιμα που παρουσιάζουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον για την εφαρμογή τους στη ναυτιλία είναι το πράσινο υδρογόνο και η πράσινη αμμωνία.
Η πράσινη αμμωνία, προσφέρεται για την αντικατάσταση του πετρελαίου στα πορθμεία και παράγεται εξολοκλήρου από ανανεώσιμες πηγές. Το πλεονέκτημα της χρήσης της πράσινης αμμωνίας είναι το εκτεταμένο δίκτυο διανομής και οι υφιστάμενες υποδομές. Εσχάτως, υπενθυμίζεται ότι η εταιρεία DFDS υπέγραψε συμφωνία με τις Arla, Maersk, Danish Crown και DLG για την υλοποίηση του προγράμματος Power-to-Ammonia, το οποίο αναμένεται να οδηγήσει στη δημιουργία μιας από τις μεγαλύτερες παραγωγικές μονάδες πράσινης αμμωνίας σε όλη την Ευρώπη. Η DFDS συμμετέχει σε πολλά ανάλογα προγράμματα, τα οποία έχουν σχέση με τα εναλλακτικά καύσιμα όπως είναι το πράσινο υδρογόνο, η πράσινη μεθανόλη και τα βιοκαύσιμα.
Από την άλλη πλευρά, το πράσινο υδρογόνο παράγεται από την ανανεώσιμη ηλεκτρική ενέργεια και δεν έχει εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα όπως συμβαίνει με το υδρογόνο που έχει σχέση με τα ορυκτά καύσιμα (το επονομαζόμενο μπλε ή γκρι υδρογόνο). Επιπροσθέτως, το πράσινο υδρογόνο δύναται να αποθηκευτεί σε υγρή και σε αέρια μορφή ή χημική ένωση. Μετατρέπεται σε ενέργεια προς χρήση μέσω των κυψελών καυσίμου ή με τη καύση σε στροβίλους αλλά και κινητήρες. Εκτός από τον τομέα των οδικών μεταφορών, υπάρχει η δυνατότητα για την αξιοποίηση του υδρογόνου στη βιομηχανία, ώστε να αντικατασταθεί η υπάρχουσα χρήση του υδρογόνου που προέρχεται από τα ορυκτά καύσιμα.
Αναφορικά με την αξιοποίησή του στη ναυτιλία, η Ελλάδα ανέλαβε μια εξαιρετικά σημαντική πρωτοβουλία. Η τελευταία, τοποθετείται εντός του πλαισίου που έχει δημιουργηθεί από την ελληνική κυβέρνηση να οδηγηθεί η χώρα μας προς την αειφορία. Συγκεκριμένα, ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής της χώρας, Γιάννης Πλακιωτάκης, ζήτησε τη δημιουργία ειδικού ευρωπαϊκού ταμείου υπό το Ευρωπαϊκό Σύστημα Εμπορίας Εκπομπών (EU ETS) ώστε να διασφαλιστεί η σταθερότητα της τιμής του άνθρακα (carbon price), η μείωση της επιχειρηματικής αβεβαιότητας και ο περιορισμός των οικονομικών και διοικητικών επιβαρύνσεων για τις επιχειρήσεις της ευρωπαϊκής ναυτιλίας. Επίσης, η εν λόγω πρόταση βρίσκεται και εντός του πλαισίου του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού ενώ παράλληλα απολαμβάνει της συναινέσεως των σημαντικών φορέων της ευρωπαϊκής και διεθνούς ναυτιλίας και των μη κυβερνητικών οργανώσεων που σχετίζονται με το περιβάλλον.
Πάνω σε αυτό, ο κ. Πλακιωτάκης δήλωσε ότι:
«Μετά το Brexit, ο ελληνόκτητος στόλος αποτελεί το 58% του ευρωπαϊκού. Με την ευθύνη που αναλογεί στην Ελλάδα ως πρώτη ναυτιλιακή δύναμη στην Ευρώπη και στον κόσμο, να καταθέτει προτάσεις που θα οδηγήσουν στην επόμενη μέρα της ναυτιλίας με ασφάλεια, προβλεψιμότητα και απόλυτο σεβασμό στους ευρωπαϊκούς περιβαλλοντικούς στόχους, προτείναμε στην Ευρωπαϊκή. Επιτροπή να εξετάσει, αντί της ένταξης της ναυτιλίας στο Ευρωπαϊκό Σύστημα Εμπορίας Εκπομπών που σχεδιάσθηκε για άλλες βιομηχανίες, τη δημιουργία ενός ειδικού ναυτιλιακού κεφαλαίου που θα χρηματοδοτείται με σταθερό τρόπο από τη ναυτιλιακή βιομηχανία, αναλόγως των αερίων εκπομπών κάθε πλοίου. Η πρότασή μας διασφαλίζει την επίτευξη των κοινών μας περιβαλλοντικών στόχων στην Ε.Ε., την χρηματοδότηση της απαιτούμενης, υψηλής κλίμακας, έρευνας για τη σταδιακή απεξάρτηση της ναυτιλίας από τον άνθρακα και τα ορυκτά καύσιμα, χωρίς να θέτει σε διακινδύνευση τη βιωσιμότητα των χιλιάδων μικρομεσαίων επιχειρήσεων που αποτελούν τη ραχοκοκαλιά της ευρωπαϊκής ναυτιλίας».
Δείτε live τις τιμές των μετοχών και των εμπορευμάτων