To LNG εισέρχεται δυναμικά στο ενεργειακό μείγμα- Η Ελλάδα μετατρέπεται σε κόμβο

Ολοκληρώθηκε η πρώτη μη δεσμευτική φάση του Market Test για την εκδήλωση πρόθεσης δέσμευσης δυναμικότητας στον πλωτό τερματικό σταθμό (FSRU) υγροποιημένου φυσικού αερίου Διώρυγα Gas, του Ομίλου Motor Oil, στους Αγίους Θεοδώρους

Σύμφωνα με την ενημέρωση από τον Όμιλο, «εκδήλωση ενδιαφέροντος υπέβαλαν 15 Ελληνικές και διεθνείς εταιρείες ενώ οι ποσότητες Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου που δεσμεύτηκαν για το σύνολο των προϊόντων που διατέθηκαν και για την πρώτη πενταετία λειτουργίας του FSRU, ήταν υπερδιπλάσιες των αρχικών εκτιμήσεων του Ομίλου, αποδεικνύοντας με τον πλέον εμφατικό τρόπο τη δυναμική της συγκεκριμένης επένδυσης».

Ο σταθμός θα αποτελέσει μία νέα πύλη εισαγωγής που θα εξυπηρετεί τους καταναλωτές φυσικού αερίου στην Ελλάδα και τις γειτονικές χώρες. Η διαδικασία της πρώτης -μη δεσμευτικής- φάσης του Market Test διεξήχθη υπό την εποπτεία της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας (ΡΑΕ). Το έργο προχωρά στην επόμενη, δεσμευτική, φάση μόλις αυτό εγκριθεί από τη ΡΑΕ.

Σε βασικο κόμβο LNG μετατρέπεται η Ελλάδα- Δύο νέοι τερματικοί σταθμοί

Με την ολοκλήρωσή τους τα δύο νέα FSRU θα διαφοροποιήσουν στρατηγικά τις πηγές προμήθειας, δεδομένου ότι τώρα και στο ορατό μέλλον το μεγαλύτερο μέρος του LNG που εισάγεται στην Ελλάδα διοχετεύεται μέσω Τουρκίας.

Με δύο ακόμη τερματικούς σταθμούς αποθήκευσης και αεριοποίησης LNG, πέραν αυτού της Ρεβυθούσας, η Ελλάδα ενισχύει την ασφάλεια εφοδιασμού της σε φυσικό αέριο και μπαίνει δυναμικά στο παιχνίδι της διαμετακόμισης, αξιοποιώντας τη στρατηγική της θέση και τους νέους διαδρόμους για την τροφοδοσία της Ευρώπης και των Βαλκανίων (αγωγός Tap και IGB, διασυνδετήριος αγωγός IGB και το σχέδιο διασύνδεσης Ελλάδας – Βόρειας Μακεδονίας). 

Ελληνικοί ενεργειακοί όμιλοι αξιολογώντας εγκαίρως τον ρόλο που καλείται να παίξει το φυσικό αέριο ως καύσιμο-γέφυρα στην πορεία προς την ενεργειακή μετάβαση και τις ανάγκες των χωρών των Βαλκανίων για διαφοροποίηση των πηγών της από τον μοναδικό προμηθευτή, τη ρωσική Gazprom, σχεδίασαν και προωθούν υποδομές για την είσοδο στο ελληνικό σύστημα LNG που μέσω του διεθνών διασυνδέσεων θα διοχετεύεται στις γειτονικές αγορές, ανακόπτοντας έτσι και την εξάρτησή τους από την Τουρκία, η οποία πέραν των διερχόμενων αγωγών επί των εδαφών της έχει επενδύσει τα τελευταία χρόνια και σε υποδομές LNG στοχεύοντας να αναδειχθεί σε Hub της Νοτιοανατολικής Ευρώπης.

Οι υποδομές αποθήκευσης και τερματικών σταθμών LNG αποτελούν εξάλλου στρατηγική επιλογή της Ε.Ε. για την ενίσχυση της ασφάλειας εφοδιασμού της, η οποία ενισχύεται μετά την τρέχουσα κρίση των τιμών, που ανέδειξε τη σημαντική ακόμη εξάρτησή της από τη Ρωσία παρά τις πολιτικές διαφοροποίησης των τελευταίων δεκαετιών.

FSRU Αλεξανδρούπολης

Ένα βήμα πριν από τη λήψη επενδυτικής απόφασης βρίσκεται ο τερματικός σταθμός LNG Αλεξανδρούπολης (FSRU Aλεξανδρούπολης). Το έργο συνολικού προϋπολογισμού 363,7 εκατ. ευρώ αποτελείται από μια πλωτή μονάδα παραλαβής και προσωρινής αποθήκευσης και αεριοποίησης LNG και από ένα σύστημα υποθαλάσσιου και χερσαίου αγωγού μέσω του οποίου το αέριο θα μεταφέρεται στο εθνικό σύστημα μεταφοράς.

Το FSRU Αλεξανδρούπολης θα αποτελέσει την τέταρτη πύλη εισαγωγής φυσικού αερίου στη χώρα μας με μέγιστη δυναμικότητα παροχής έως και 944.000 κυβικά μέτρα (κ.μ.) ανά ώρα ή 8,3 δισ. κ.μ. ετησίως και με αποθηκευτική ικανότητα 170.000 κ.μ. υγροποιημένου φυσικού αερίου. Το αέριο μέσω του αγωγού IGB που ολοκληρώνεται στα μέσα του 2022 θα φτάνει στη Βουλγαρία και μελλοντικά στη Σερβία μέσω της διασύνδεσης Βουλγαρίας – Σερβίας. Το έργο έχει συμπεριληφθεί στα ευρωπαϊκά έργα κοινού ενδιαφέροντος (PCI) και τον περασμένο Ιούλιο εξασφάλισε και την έγκριση της Κομισιόν για χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ με το ποσό των 166,7 εκατ. ευρώ.  

Στην εταιρεία Gastrade του ομίλου Κοπελούζου που αναπτύσσει το project, συμμετέχουν επίσηςη Gaslog Investments 100% θυγατρική της εταιρείας Gaslog που κατέχει και διαχειρίζεται πάνω από 35 πλοία μεταφοράς LNG, η ΔΕΠΑ Εμπορίας με ποσοστό 20%, η Bulgartransgaz EAD (BTG) που είναι ο διαχειριστής του εθνικού συστήματος μεταφοράς και αποθήκευσης φυσικού αερίου της Βουλγαρίας με μερίδιο 20% και ο ΔΕΣΦΑ με ποσοστό 20%.

Αγ. Θεόδωροι Κορίνθου

Μία ακόμη πύλη εισόδου φυσικού αερίου στη χώρα θα αποτελέσει το FSRU που προωθεί η Motor Oil στις εγκαταστάσεις των διυλιστηρίων στους Αγ. Θεοδώρους Κορίνθου, επένδυση που θα ξεπεράσει τα 300 εκατ. ευρώ. Η Διώρυγα Gas έχει συμπεριληφθεί στο 10ετές πλάνο ανάπτυξης του ΔΕΣΦΑ (2021-2030) και θα συνδεθεί με το εθνικό σύστημα φυσικού αερίου μέσω χερσαίου αγωγού.  

Η χωρητικότητα αποθήκευσης της μονάδας είναι έως 210.000 m3, με δυναμικότητα αεριοποίησης 132.000 MWhs/ημέρα και ετήσια εκτιμώμενη ζήτηση 2,5 bcm. Μέσα στην εβδομάδα ολοκληρώθηκε με επιτυχία η μη δεσμευτική φάση του market test που πραγματοποίησε η εταιρεία, και ξεκινάει η προετοιμασία για τη δεύτερη δεσμευτική φάση με στόχο να έχει ολοκληρωθεί περί τα τέλη του τρίτου με αρχές τετάρτου τριμήνου και να ληφθεί στη συνέχεια η επενδυτική απόφαση. Στόχος της Motor Oil είναι περί τα τέλη της χρονιάς να αρχίσει η κατασκευή του έργου για να τεθεί σε λειτουργία το τελευταίο τρίμηνο του 2023. 

Με την ολοκλήρωση του Διώρυγα Gas θα αυξηθεί η δυναμικότητα αποθήκευσης του ελληνικού συστήματος φυσικού αερίου κατά 80% με άμεση συνέπεια στην ενίσχυση της ασφάλειας εφοδιασμού της χώρας. Η σημασία της αύξησης αποθηκευτικής δυναμικότητας ΥΦΑ διαφαίνεται σε περιόδους όπως η σημερινή που επικρατούν υψηλές τιμές στις διεθνείς αγορές και η ενεργειακή επάρκεια της χώρας πρέπει να εξασφαλισθεί με το ελάχιστο δυνατό κόστος για τον τελικό καταναλωτή.  

Παράλληλα, δημιουργείται μια δεύτερη πύλη εισαγωγής φυσικού αερίου στο νότιο άκρο της Ελλάδας, με τη μεγαλύτερη εγχώρια κατανάλωση, καθώς και της Νοτιοανατολικής Ευρώπης. Το έργο θα συμβάλει στην εξυπηρέτηση της αυξημένης ζήτησης φυσικού αερίου λόγω των νέων μονάδων ηλεκτροπαραγωγής και των αναπτυσσόμενων αγορών φυσικού αερίου στην Ελλάδα και στα Βαλκάνια.  

Ο σχεδιασμός του FSRU της Motor Oil προβλέπει και την εισαγωγή υδρογόνου και ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, ώστε η Διώρυγα Gas να καταστεί πρωτοπόρος δύναμη κατά τη μετάβαση στη νέα εποχή με χρήση καθαρότερων πηγών ενέργειας.

Εναλλακτικές πηγές

Με την ολοκλήρωσή τους και τη λειτουργία τους τα δύο νέα FSRU θα διαφοροποιήσουν στρατηγικά τις πηγές προμήθειας, δεδομένου ότι τώρα και στο ορατό μέλλον το μεγαλύτερο μέρος του φυσικού αερίου που εισάγεται στην Ελλάδα διοχετεύεται μέσω Τουρκίας (Turkstream, Κήποι, TAP).  

Συνεπώς, θα ενισχύσει την ύπαρξη εναλλακτικών πηγών προμήθειας με τη μορφή LNG που θα εισάγονται χωρίς γεωπολιτικά ρίσκα και περιορισμούς, αφού θα προέρχονται από οποιοδήποτε σημείο του κόσμου. Oι νέοι σταθμοί LNG, όπως συμβαίνει σήμερα με τη Ρεβυθούσα, θα έχουν τη δυνατότητα να παραλαμβάνουν LNG από διάφορες χώρες, όπως Αλγερία, Αίγυπτος, Νιγηρία, Νορβηγία, Περού, Κατάρ, ΗΠΑ καθώς και φορτία που προέρχονται από άλλα ευρωπαϊκά τερματικά (Ισπανία, Βέλγιο, Ιταλία, Ολλανδία). 

 

Πηγή- Αναδημοσίευση: Ναυτικά Χρονικά  και radar.gr

energyfeed.gr

Recent Posts

Κυκλική οικονομία και ανακύκλωση- Πως θα αλλάξει ο τρόπος που παράγουμε και καταναλώνουμε;

Μέχρι τώρα γνωρίζαμε την ανακύκλωση. Η κυκλική οικονομία αφορά πολλά περισσότερα. Ήρθε για να αλλάξει…

2 days ago

«Απάτητα Βουνά»- Στρατηγική επιλογή με μεγάλα περιβαλλοντικά οφέλη

Η πρόσφατη μελέτη με τίτλο «The importance of U.S. national forest roadless areas for vulnerable…

3 days ago

Οι 10 μεγαλύτερες επενδύσεις που ήρθαν στην χώρα μας από το 2019

Η Ελλάδα είναι πλέον μια πολύ διαφορετική χώρα σε σύγκριση με το πώς ήταν πριν…

3 days ago

Η συμβολή των «Απάτητων Βουνών» στην πράσινη οικονομία- Τι επιτρέπεται και τι εξαιρείται

Το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας παρουσίασε τη νέα πρωτοποριακή πρωτοβουλία «Απάτητα Βουνά», η οποία απαγορεύει…

3 days ago

Ανάπτυξη data centers- Στην τρίτη θέση κατάταξης των ταχύτερα αναπτυσσόμενων αγορών η Αθήνα

Στην τρίτη θέση της παγκόσμιας κατάταξης των αγορών που συγκεντρώνουν τις υψηλότερες προοπτικές ανάπτυξης κέντρων…

3 days ago

Οι Περιοχές Άνευ Δρόμων ως μέρος της ευρωπαϊκής πολιτικής για το 2030 και της πράσινης συμφωνίας

Κατόπιν της επίθεσης λύκου σε σκύλο στο καταφύγιο «Μπάφι», επανήλθε στο προσκήνιο η συζήτηση για…

4 days ago