Διασυνδετήριος αγωγός φυσικού αερίου Ελλάδας – Βουλγαρίας: Μια σύντομη επισκόπηση των γεωπολιτικών προεκτάσεων

Ο αγωγός Interconnector Greece-Bulgaria θα συνδέσει τη Κομοτηνή στην Ελλάδα, με τη Στάρα Ζαγόρα στη Βουλγαρία.

Από την Κομοτηνή και την Ελλάδα στη Στάρα Ζαγόρα της Βουλγαρίας: αυτή θα είναι και η διασύνδεση μέσω του αγωγού φυσικού αερίου Ελλάδας – Βουλγαρίας. Ειδικότερα, το μήκος του αγωγού εκτιμάται στα 182 χιλιόμετρα, εκ των οποίων τα 151 χιλιόμετρα βρίσκονται στη Βουλγαρία και τα υπόλοιπα 31 χιλιόμετρα στην Ελλάδα. Η χωρητικότητα του αγωγού φτάνει τα 3 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα ετησίως, με εκτιμώμενο κόστος τα 220 εκατομμύρια ευρώ και με δυνατότητα αντίστροφης ροής. Ωστόσο, η χωρητικότητα μπορεί να αυξηθεί στα 5 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα ετησίως με την επιπλέον εγκατάσταση ενός σταθμού συμπίεσης.

Οι εργασίες σχεδιασμού, κατασκευής και λειτουργίας έχουν αναληφθεί από την κοινοπραξία ICGB. Οι μέτοχοι είναι η ελληνική εταιρεία Poseidon, η οποία διαθέτει το 50% και το υπόλοιπο 50%, το διαθέτει η βουλγαρική κρατική εταιρεία Bulgarian Energy Holding (BEH). Ο αγωγός Interconnector Greece-Bulgaria αποτελεί ένα στρατηγικό έργο το οποίο βρίσκεται σε συμφωνία με τους στόχους της ΕΕ για την ενεργειακή ασφάλεια. Μεταξύ άλλων, βασικό στοιχείο αυτής αποτελεί η διασφάλιση του απρόσκοπτου εφοδιασμού της ευρωπαϊκής αγοράς ενέργειας από διαφορετικές ενεργειακές πηγές και ενεργειακές οδεύσεις. Μέσω της συγκεκριμένης ενεργειακής οδεύσεως, δημιουργείται μια πύλη εισόδου του φυσικού αερίου στην ευρωπαϊκή αγορά, μειώνοντας έτσι την εξάρτηση της ΕΕ από το ρωσικό φυσικό αέριο. Το European Energy Program for Recovery/EEPR είναι αυτό που χρηματοδοτεί το 20% του έργου, καθώς ο IGB έχει συμπεριληφθεί στον κατάλογο των έργων κοινού ενδιαφέροντος της ΕΕ. Το ενεργειακό μείγμα, το οποίο θα μεταφέρεται μέσω του αγωγού IGB, θα προέρχεται κυρίως από τη ΔΕΠΑ και τον TAP (Trans Adriatic Pipeline).

Ο αγωγός, πρόκειται να συνδεθεί και με το σύστημα της βουλγαρικής εταιρείας φυσικού αερίου Bulgartransgaz. Παράλληλα, είναι εξαιρετικά σημαντικό να αναφερθεί ότι αξιοποιείται και ο σχεδιαζόμενος πλωτός τερματικός σταθμός επαναεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου της Αλεξανδρούπολης (FSRU). Ο τερματικός σταθμός LNG, ο οποίος έχει εκτιμώμενη ετήσια χωρητικότητα περίπου 5,5 δισεκατομμυρίων κυβικά μέτρα, θα στοχεύει στη προμήθεια φυσικού αερίου της ΕΕ, μέσω του IGB. Ειδικότερα, ο IGB αποτελεί το πρώτο τμήμα του «Κάθετου Διαδρόμου», ο οποίος αφορά τη διασύνδεση των εθνικών συστημάτων φυσικού αερίου Ελλάδας, Βουλγαρίας, Ρουμανίας και Ουγγαρίας, με σκοπό την εναλλακτική τροφοδοσία των χωρών της Νοτιοανατολικής και της Κεντρικής Ευρώπης. Ο αγωγός IGB αναμένεται να ολοκληρωθεί έως το τέλος του 2021, σύμφωνα με το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας της Ελλάδας.

Το έργο συμβάλλει στη διεύρυνση της ενεργειακής συμμαχίας Ελλάδος- Ισραήλ

Τελειώνοντας, μια εξαιρετικά σημαντική πτυχή από άποψη γεωστρατηγικής είναι η συμβολή του έργου στη διεύρυνση της ενεργειακής συμμαχίας Ελλάδος- Ισραήλ καθώς οι δύο χώρες αναλαμβάνουν κοινή πρωτοβουλία για τη προσέγγιση των χωρών της Βαλκανικής αλλά και της Κεντρικής Ευρώπης. Η προοπτική των εξαγωγών του ισραηλινού αερίου μέσα από το FSRU της Αλεξανδρούπολης και ο συνδυασμός αυτής με τη χρήση του αγωγού IGB, αποτελεί τον τρόπο μέσω του οποίου τα κοιτάσματα αερίου του Λεβιάθαν μπορούν να μεταφέρονται στα προαναφερθέντα γεωπολιτικά σύμπλοκα. Συνεπώς, λαμβάνοντας υπόψη τα ανωτέρω, η Ελλάδα κατασκευάζει ένα σύγχρονο σύστημα εναλλακτικών ενεργειακών οδεύσεων φυσικού αερίου. Το εν λόγω σύστημα, θα καταστήσει σύντομα τη χώρα μας ενεργειακό κόμβο του γεωπολιτικού συμπλόκου, μέσα στο οποίο βρίσκεται. Αυτό θα συμβεί ακόμη και αν απαιτηθεί περαιτέρω δημιουργία και ανάπτυξη του κατάλληλου υποβάθρου εμβαθύνσεως των ενεργειακών συμμαχιών του Ισραήλ και της Ελλάδας με τα βαλκανικά κράτη.

 

Δείτε live τις τιμές των μετοχών και των εμπορευμάτων

 

energyfeed.gr

Recent Posts

Προειδοποίηση IEΑ: Οι εκπομπές CO2 από τον ενεργειακό τομέα αυξήθηκαν και πάλι σημαντικά

Έπειτα από μια ιστορική μείωση πέρυσι εξαιτίας της πανδημίας της Covid-19, οι εκπομπές CO2 του…

2 hours ago

ΑΔΜΗΕ: Αλλαγή σύνθεσης ΔΣ – Υπέβαλε την παραίτησή του ο Χρ. Αγιακλόγλου

Η (ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΑΔΜΗΕ ΣΥΜΜΕΤΟΧΩΝ) ΑΔΜΗΕ ενημέρωσε το επενδυτικό κοινό, ότι ο κ. Χρήστος Αγιακλόγλου, Πρόεδρος του…

3 hours ago

Παρέλαση… μνηστήρων για τρία λιμάνια, το καλοκαίρι οι προσφορές

Έντονο επενδυτικό ενδιαφέρον από την Ελλάδα και το εξωτερικό προσελκύουν οι διαγωνισμοί του ΤΑΙΠΕΔ για…

3 hours ago

«Πονοκέφαλος» το έλλειμμα στις ΑΠΕ παρά το «χαράτσι» στους παραγωγούς

Μόνο αν επιβεβαιωθούν όλες οι αισιόδοξες προβλέψεις του υπουργείου Ενέργειας θα αποφευχθούν νέα ελλείμματα και…

7 hours ago

Αδ. Γεωργιάδης: Πολιτική η κριτική για τον ρόλο του ΤΕΕ στα δημόσια έργα

«Κάθε καθυστέρηση στην υλοποίηση, στην αξιολόγηση ενός δημοσίου έργου, κοστίζει όχι μόνο στη δημόσια οικονομία,…

7 hours ago