Η ελληνική κυβέρνηση φιλοδοξεί να αντιμετωπίσει τη μεγαλύτερη κρίση που έπεται της πανδημίας, τη κλιματική κρίση. Έτσι, λαμβάνει αμέσως τα απαραίτητα αυστηρά μέτρα προς αυτή την κατεύθυνση. Η στρατηγική μετάβασης σε μια ουδέτερη κλιματικά οικονομία, επιτυγχάνεται και μέσω των προσωπικών πρωτοβουλιών που αναλαμβάνει ο ίδιος ο Έλληνας Πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης. Οι οικονομικοί πόροι, οι οποίοι ενισχύουν σημαντικά τη πράσινη μετάβαση της Ελλάδας, προέρχονται κυρίως από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας και το ΕΣΠΑ.
Οι νέες ηλεκτρικές διασυνδέσεις, ως τμήμα της υλοποίησης των κλιματικών στόχων, μειώνουν τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα ενώ παράλληλα αποσύρονται οι παλαιές ρυπογόνες πετρελαϊκές μονάδες. Πιο συγκεκριμένα, πριν λίγες ημέρες, η ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης- Πελοποννήσου ολοκληρώθηκε με επιτυχία. Αποπερατώθηκαν οι κατασκευαστικές εργασίες στα Χανιά και τη Νεάπολη Λακωνίας, με κόστος 397 εκατομμύρια ευρώ (συγχρηματοδότηση Ελλάδας- Ευρωπαϊκής Ένωσης, με δανεισμό της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων). Παράλληλα, η δοκιμαστική ηλέκτριση όλων των τμημάτων του έργου (τόσο των θαλάσσιων όσο και των χερσαίων) ήταν επιτυχής.
Η σημασία της εν λόγω διασύνδεσης είναι μεγάλη καθώς γίνεται το απαραίτητο βήμα για την άρση του ενεργειακού αποκλεισμού και τη μετάβαση της Κρήτης σε καθαρότερες μορφές ενέργειας. Ουσιαστικά, από αυτές θα καλύπτεται το 1/3 των ενεργειακών αναγκών του νησιού. Ενισχύεται η ενεργειακή ασφάλεια και μειώνεται το ανθρακικό αποτύπωμα του νησιού αλλά και της χώρας μας. Επίσης, η νέα διασύνδεση αποτελεί τεχνολογική καινοτομία καθώς είναι η μεγαλύτερη σε μήκος καλωδιακή υποθαλάσσια διασύνδεση εναλλασσόμενου ρεύματος σε παγκόσμιο επίπεδο (174 χιλιόμετρα).[1]
Παράλληλα, ακολουθεί η μεγάλη διασύνδεση Ηρακλείου- Αττικής η οποία βρίσκεται ήδη υπό κατασκευή. Κατά τη πλήρη διασύνδεση της Κρήτης με το ηπειρωτικό σύστημα το 2023, οι πολίτες- καταναλωτές αναμένεται να επωφεληθούν γιατί θα εξοικονομήσουν μέχρι και 400 εκατομμύρια ευρώ το χρόνο από τους λογαριασμούς ρεύματος (Υπηρεσίες Κοινής Ωφέλειας).
Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κώστας Σκρέκας, δήλωσε ότι:
«Θέλω να συγχαρώ τη διοίκηση, αλλά και τους εργαζόμενους του ΑΔΜΗΕ, για την ολοκλήρωση του σημαντικού αυτού έργου. Με τη μικρή διασύνδεση Κρήτης – Πελοποννήσου προχωράμε ένα ακόμη βήμα προς τη θωράκιση της ενεργειακής ασφάλειας της Ελλάδας. Πρόκειται για ένα έργο υψίστης σημασίας για όλη τη χώρα, αλλά ειδικότερα για το νησί της Κρήτης όπου η ζήτηση ενέργειας κατά τους καλοκαιρινούς μήνες αυξάνεται δραστικά. Συνεχίζοντας την υλοποίηση του στρατηγικού πλάνου διασυνδέσεων των νησιών μας με την ηπειρωτική Ελλάδα, οι πολίτες θα επωφεληθούν οικονομικά από τις μειώσεις στις τιμές ρεύματος μέσω των ΥΚΩ, ενώ παράλληλα καταφέρνουμε να ελαττώσουμε ουσιαστικά τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα συμβάλλοντας στην προστασία του περιβάλλοντος».
Γενικότερα όμως, η ελληνική κυβέρνηση διαθέτει την απαραίτητη ισχυρή πολιτική βούληση να προχωρήσουν οι ηλεκτρικές διασυνδέσεις λόγω των πλεονεκτημάτων που παρουσιάζουν σε σχέση με την αειφορία. Ως εκ τούτου, πραγματοποιούνται και θα πραγματοποιηθούν και άλλες ηλεκτρικές διασυνδέσεις, όπως αυτή των Δωδεκανήσων. Η εν λόγω διασύνδεση θα κοστίσει 1,5 δισεκατομμύριο ευρώ και ο χρόνος εκκίνησης του έργου είναι το 2025 με ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2027.
Έτσι, θα διασυνδεθούν πολλά ελληνικά νησιά όπως η Ρόδος, η Κάρπαθος, η Σύμη, η Κως, η Κάλυμνος και η Πάτμος. Τέλος, πραγματικότητα γίνεται και η διασύνδεση των νησιών του Βορειανατολικού Αιγαίου, η οποία αναμένεται να κοστίσει περί τα 935 εκατομμύρια ευρώ. Αυτό το έργο πρόκειται να αρχίσει το 2025 και να ολοκληρωθεί το 2029.
Δείτε live τις τιμές των μετοχών και των εμπορευμάτων