Έχει επισημανθεί αρκετές φορές πως οι επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής επηρεάζουν άμεσα τον οικονομικό τομέα, ο οποίος περιλαμβάνει και τη ναυτιλία. Η τελευταία, είναι ζωτικής σημασίας για τη κυκλοφορία των αγαθών παγκοσμίως. Αν και έχει τονισθεί επανειλημμένα ότι τα δυο καύσιμα που παρουσιάζουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον για την εφαρμογή τους στις θαλάσσιες ματαφορές είναι το πράσινο υδρογόνο και η πράσινη αμμωνία, ανάλογο ενδιαφέρον παρουσιάζει και η ανάπτυξη των καινοτόμων φωτοβολταϊκών συστημάτων για τα πλοία (Ship Integrated Photovoltaic ‒ SIPV).
Πιο συγκεκριμένα, η εταιρεία Eco Marine Power Co. Ltd. (EMP) ξεκίνησε τη συνεργασία της με την F-WAVE Company Limited (F-WAVE) με σκοπό το συνδυασμό της τεχνολογίας εύκαμπτων φωτοβολταϊκών (που διαθέτει η F-WAVE) με τη μεγάλη εμπειρία της EMP στο τομέα της ανάπτυξης ηλιακών συστημάτων παραγωγής ηλεκτρικής ισχύος για τα πλοία. Ουσιαστικά, οι εύκαμπτοι ηλιακοί συλλέκτες της F-WAVE χρησιμοποιούν τη δομή SCAF που δύναται να επιτρέψει την ασύρματη σύνδεσή τους με τα ηλεκτρόδια, παρουσιάζοντας αυξημένη απόδοση στο θερμότερο κλίμα (λόγω της ανόπτησης).
Οι κρυσταλλικοί συλλέκτες δεν έχουν την ίδια συμπεριφορά, γιατί η απόδοσή τους μειώνεται στις ανάλογες κλιματικές συνθήκες. Αυτή είναι μια εξαιρετικά σημαντική είδηση, αν μάλιστα αναλογιστεί κάποιος τη προσπάθεια που γίνεται σε παγκόσμιο επίπεδο να μειωθεί το περιβαλλοντικό αποτύπωμα των θαλασσίων μεταφορών.
Η λύση Aquarius Marine Solar Power της EMP αποτελεί μια εναλλακτική ώστε να ενσωματωθεί η τεχνολογία εύκαμπτων ηλιακών συλλεκτών της F-WAVE. Η τεχνολογία αναμένεται να δοκιμαστεί στο καινοτόμο σύστημα EnergySail της EMP, το οποίο διαθέτει τα ιστία με τους ηλιακούς συλλέκτες (ώστε να είναι δυνατή η αξιοποίηση της ηλιακής αλλά και της αιολικής ενέργειας). Σημειώνεται ότι μερικοί από τους Έλληνες εφοπλιστές παραμένουν σκεπτικοί ως προς τη χρήση των εναλλακτικών καυσίμων και γενικότερα, των εναλλακτικών λύσεων για τη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος των θαλασσίων μεταφορών.
Ωστόσο, η ελληνική κυβέρνηση αντιλαμβάνεται τη σημασία της ανάπτυξης των νέων «πράσινων» τεχνολογιών και λύσεων στον εν λόγω τομέα της οικονομίας. Ακόμη και αν κάποια από τα καράβια των Ελλήνων εφοπλιστών πλέουν με ξένη σημαία, η παράδοση της χώρας μας στη ναυτιλία θεωρείται δεδομένη.
Σε αυτή τη κατεύθυνση, ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής της χώρας, Γιάννης Πλακιωτάκης, πρότεινε εσχάτως τη δημιουργία ειδικού ευρωπαϊκού ταμείου υπό το Ευρωπαϊκό Σύστημα Εμπορίας Εκπομπών (EU ETS) ώστε: να διασφαλιστεί η σταθερότητα της τιμής του άνθρακα (carbon price), να μειωθεί η επιχειρηματική αβεβαιότητα και να περιοριστούν οι οικονομικές και διοικητικές επιβαρύνσεις για τις επιχειρήσεις της ευρωπαϊκής ναυτιλίας. Επίσης, η εν λόγω πρόταση βρίσκεται εντός του πλαισίου του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού ενώ παράλληλα απολαμβάνει της συναινέσεως των σημαντικών φορέων της ευρωπαϊκής και διεθνούς ναυτιλίας και των μη κυβερνητικών οργανώσεων που σχετίζονται με το περιβάλλον.
Πρόκειται για μια συντεταγμένη προσπάθεια της χώρας μας να οδηγηθεί προς την αειφορία και φυσικά, ο τομέας των θαλάσσιων μεταφορών δεν αποτελεί εξαίρεση. Ως εκ τούτου, ο ναυτιλιακός κλάδος τοποθετείται εντός του πλαισίου πολιτικής που έχει δημιουργηθεί από την ελληνική κυβέρνηση. Αυτό συμβαίνει διότι η συγκεκριμένη τάση κυριαρχεί σε διεθνές επίπεδο και επηρεάζει σχεδόν όλους τους κλάδους της παγκόσμιας οικονομίας.
Τέλος, υπογραμμίζεται ότι οι νορβηγικές ναυτιλιακές εταιρείες αποτελούν ίσως το σημαντικότερο παράδειγμα προς μίμηση σχετικά με την αειφορία στο κλάδο των θαλασσίων μεταφορών. Οι εν λόγω εταιρείες, έχουν καταφέρει να προβούν με επιτυχία στη χρήση κάποιων πράσινων μεθόδων (λχ. βιοκαύσιμα, επαναφορτιζόμενες μπαταρίες, πράσινο υδρογόνο) ώστε να μετατραπούν μελλοντικά τα πλοία που διαθέτουν σε περιβαλλοντικά ουδέτερα.
Δείτε live τις τιμές των μετοχών και των εμπορευμάτων