Η ατμοσφαιρική ρύπανση αποτελεί ένα μεγάλο πρόβλημα, το οποίο απασχολεί τους πολίτες. Επομένως, η ελληνική κυβέρνηση φιλοδοξεί να το αντιμετωπίσει άμεσα. Ως εκ τούτου, είναι δεδομένο ότι η εξεύρεση βιώσιμων, αειφόρων λύσεων στις μεταφορές είναι ο μοναδικός δρόμος προς την επίλυσή του. Το υδρογόνο απαντάται κυρίως σε ενώσεις (λχ. στο νερό, στο πετρέλαιο ή στο φυσικό αέριο).
Το καθαρό υδρογόνο αποτελεί τμήμα της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας, η οποία αφορά τη μείωση της εξάρτησης των κρατών- μελών της ΕΕ από τα εισαγόμενα ορυκτά καύσιμα που είναι εξαιρετικά ρυπογόνα για το περιβάλλον. Το υδρογόνο ως καύσιμο διαθέτει ένα σημαντικό πλεονέκτημα: όταν καίγεται δεν ρυπαίνει την ατμόσφαιρα διότι παράγει αποκλειστικά θερμότητα και νερό.
Η Ελλάδα, επιδιώκει την ευρεία χρήση του υδρογόνου ως καυσίμου κίνησης στις μεταφορές, λόγω του πλεονεκτήματος που αναφέρθηκε ανωτέρω. Εσχάτως, ο υφυπουργός Μεταφορών Γιάννης Κεφαλογιάννης, δήλωσε ότι: «Από τη στιγμή που θα ανοίξει ο δρόμος για τη χρήση του υδρογόνου στις Μεταφορές, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών προτίθεται να αναπτύξει ένα πλήρες θεσμικό πλαίσιο ώστε να αναπτυχθεί η χρήση του καυσίμου σταδιακά και με βάση τις ευρωπαϊκές προοπτικές».
Το υδρογόνο παράγεται κυρίως από την ηλεκτρόλυση του νερού και η ηλεκτρική ενέργεια που απαιτείται για τη παραγωγή του υδρογόνου από το νερό είναι εφικτό να προέρχεται από τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας (λχ. από τον άνεμο αλλά και από τον ήλιο). Η ελληνική κυβέρνηση δημιουργεί, το συντομότερο δυνατόν, το απαραίτητο θεσμικό πλαίσιο που λείπει από τη χώρα.
Πιο συγκεκριμένα, ο κ. Κεφαλογιάννης ανέφερε ότι:
«Αναμένοντας τον χαρακτηρισμό του υδρογόνου ως καύσιμο μεταφορών στη χώρα μας, που αποτελεί το πρώτο βήμα, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών θα κληθεί να αντιμετωπίσει όλα τα ζητήματα που άπτονται της χρήσης του νέου καυσίμου. Αυτό σημαίνει ότι απαιτούνται: σταθμοί ανεφοδιασμού οχημάτων, δηλαδή πρατήρια υδρογόνου, προδιαγραφές των εγκαταστάσεων, προδιαγραφές ασφαλείας, ταξινόμηση και τεχνικός έλεγχος οχημάτων υδρογόνου και φυσικά, τεχνική Υποστήριξη, που σημαίνει εξειδικευμένα συνεργεία και τεχνίτες που να έχουν τις απαραίτητες γνώσεις να ελέγχουν και να επισκευάζουν αυτά τα οχήματα.
Γιατί δεν αρκεί κάποιος να χρησιμοποιεί ένα όχημα μηδενικών εκπομπών. Πρέπει να εξασφαλίζεται και η υποστήριξη του οχήματος σε όλη τον κύκλο ζωής του. Και φυσικά, η υδρογονοκίνηση δεν αφορά μόνο στις οδικές μεταφορές, αλλά και τον σιδηρόδρομο. Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών γνωρίζει λοιπόν τον οδικό χάρτη που θα πρέπει να ακολουθήσει για να διευκολύνει την υδρογονοκίνηση, όμως στη συγκεκριμένη περίπτωση χρειάζεται κάτι περισσότερο. Η εξειδικευμένη γνώση και η εμπειρία του Εθνικού Κέντρου Έρευνας Φυσικών Επιστημών Δημόκριτος. Για αυτό τον σκοπό το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών προτίθεται να συνεργαστεί με τον Δημόκριτο σε αυτή την πορεία, καθώς είναι ήδη ο Εθνικός Εκπρόσωπος στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή για το Υδρογόνο.
Η Ελλάδα διαθέτει εξαιρετικά ηλιακά και αιολικά πεδία για την παραγωγή πράσινου υδρογόνου. Χρειαζόμαστε γνώση, σχέδιο και όραμα και στρατηγική ώστε να επιτύχουμε και αυτόν το στόχο».
Γενικότερα, το Bloomberg υπογραμμίζει πως η αγορά του υδρογόνου μπορεί να φθάσει έως και 700 δισεκατομμύρια δολάρια έως το 2050. Η παραγωγή του καθαρού υδρογόνου από τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας ενδεχομένως να αποτελεί μια πρόκληση, λόγω των απαιτήσεων που υπάρχουν για τη δημιουργία μεγάλων εγκαταστάσεων σε αιολικά ή φωτοβολταϊκά πάρκα. Μένει να δούμε, αν η ισχυρή πολιτική βούληση της ελληνικής κυβέρνησης να προχωρήσει γρήγορα η πράσινη μετάβαση της χώρας και η υλοποίηση των στρατηγικών επενδύσεων που σχετίζονται με τη καθαρή ενέργεια, ξεπεράσει την πρόκληση αυτή.
Δείτε live τις τιμές των μετοχών και των εμπορευμάτων